• Hsu Ernstsen posted an update 1 year, 6 months ago

    سوند ها می توانند باعث عفونت مثانه شوند زیرا از سوند ها در زمانی که شخص عفونت ادراری دارد و در دفع ادرار با مشکل مواجه است، استفاده می شود و همین امر باعث انتقال عفونت ادراری به داخل مثانه می شود و هرچه تعداد روز بیشتری سوند وصل باشد امکان ابتلا نیز افزایش می یابد. قبل و یک هفته بعد از کارگاه آموزشی از لحاظ رعایت استانداردهای سونداژ بیماران نیازمند به کاتتر ادراری بستری در بخش‌های بیمارستان امام رضا (ع) تبریز ارزیابی شدند. نشانه های عفونت، ادرار بریده بریده و ابری شدن ادرار و وجود خون در ادرار می باشند.

    سونده معده لوله باریک و منعطفی است که از آن برای رساندن آب و مواد غذایی به معده هنگامی که فرد توانایی خوردن و آشامیدن را ندارد استفاده می شود، به گونه ای که به بینی متصل می شود و غذا را از راه بینی به معده می رساند. نتایج این بررسی بیانگر افزایش مقاومت باکتریهای ذکر شده نسبت به آمپی سیلین و پنی سیلین G ، لزوم جایگزینی آنها با آنتی بیوتیک های دیگرو در صورت امکان عدم استفاده از سوندهای ادراری می باشد. با این حال ، در صورت بیرون کشیدن ، ممکن است تحریک ، خونریزی و درد ایجاد شود.

    این مدل سوند می تواند مورد مناسبی برای افرادی باشد که میلی به استفاده از سوند های متصل به مجاری ادراری ندارند، اما نقطه ضعف این سوند نسبت به سایر سوند ها این است که به مراقبت بیشتری جهت جلوگیری از عفونت نیاز دارد. در صورتي که جريان ادراري برقرارشده به ميزان حداقل است، ناحيه سوپراپوبيک به وسيله فشار آرام ماساژ داده مي‌شود تا جريان ادرار افزايش يابد. اگر جريان ادرار وجود نداشته باشد (به عنوان مثال ناشي از پيچ خوردن سوند در خلف پيشابراه) سوند بايد خارج و به طور مناسب دور انداخته شود.

    اين ست بايد حاوي حداقل يک شان پرفوره استريل، پنبه‌‌هايي براي پاک کردن و دو ظرف فنجاني براي گرفتن نمونه‌ها باشد (يکي براي جمع‌ کردن ادرار و يکي براي تجهيزات). مي‌توان از دو فورسپس اضافي هم استفاده کرد (يکي براي نگه داشتن پنبه‌ها و ضدعفوني کردن ناحيه تناسلي و يکي براي گرفتن و حرکت دادن کاتتر). علائمی که ممکن است به دلیل عفونت‌های ادراری ایجاد شود، تب بالا، لرز، سردرد، ادرار کدر، سوزش مجرای ادرار یا ناحیه تناسلی، نشت ادرار از کاتتر، خون در ادرار، ادرار بدبو، کمردرد، درد در ناحیه شکم و اطراف کشاله ران و اسپاسم مثانه است که در زمان برداشتن سوند رخ می‌دهد. شما می‌توانید در صورت نیاز، با پر کردن فرم زیر، از خدمت سونداژ در منزل بهره‌مند شوید. در درجه اول قیمت سوند گذاری زنان با قیمت سوند گذاریمردان متفاوت است. سن بیمار عامل دیگری است که بر هزینه تعویض سوند در منزلتاثیر دارد.

    پس از خارج کردن سوند از مجاری ادراری، سعی کنید چند ساعتی را در روز پاهای خود را به سمت بالا نگه دارید و یا در حالت عمودی به جایی تکیه دهید. (سرکه خاصیت ضد عفونی دارد) پس از تکان دادن کیسه آنرا تخلیه کنید، سپس کیسه را در معرض هوا قرار دهید و صبر تا خشک شود، محل اتصال کیسه به لوله سوند را با پنبه الکلی تمیز کنید و کیسه را وصل کنید و در انتها، محل اتصال کیسه را با درپوش استریل بپوشانید. لازم به ذکر است ما می توانیم تمام مراحل ذکر شده در بالا را در منزل به صورت کاملا به صرفه برای شما انجام دهیم. نوعی از کیسه های ادرار است که شما قادر خواهید بود در طول روز و هنگام تحرک استفاده کنید، این کیسه از طریق دئ بند به ساق پا وصل می شود و حرکت شما را هنگام نصب سوند ساده تر می کند. نحوه نصب کیسه متحرک به گونه ای است که باید بند های آنرا محکم به پایتان ببندید و هر 3 الی 4 ساعت حتی در حالت نیمه آن را تخلیه کنید، زیرا زمانی که پر شود با وجود حرکت کردن شما ممکن است ادرار از داخل آن ترشح کند.

    هنگامي که هر يک از اين يافته‌ها در يک بيمار ترومايي وجود داشته باشد، بايد قبل از گذاشتن سوند داخل مثانه، اورتروگرافي رتروگراد به منظور بررسي و رد پارگي پيشابراه انجام شود. يک انديکاسيون تشخيصي شايع براي سوندگذاري پيشابراه، نياز به جمع‌آوري نمونه استريل براي کشت و آزمايش کامل ادرار است؛ به ويژه هنگامي که گرفتن نمونه از يک کودک خردسال فاقد توانايي کنترل ادرار، به لحاظ طبي اهميت داشته باشد. همچنين از سوندگذاري پيشابراه ممکن است براي انجام سيستواورتروگرافي حين ادرار يا پايش برون‌ده ادرار در بعضي از بيماران جراحي‌شده يا بيماران بسيار بدحال استفاده شود.

    پيش از شروع سوندگذاري پيشابراه، بايد آناتومي ناحيه، ماهيت اين اقدام و همچنين منافع، خطرات و عوارض آن را براي والدين يا مراقبان کودک يا خود بيمار (در صورتي که از سن کافي براي درک مساله برخوردار باشد) توضيح داد. از سوابق پزشکي کودک بايد سوال کرد تا وجود آلرژي به لاتکس يا يد و نيز تلاش‌هاي قبلي براي سوندگذاري مشخص شود. بله، متاسفانه عوارض سونداژ، تنبلی مثانه است، اما در بسیاری از موارد، چاره‌ای جز استفاده از سونداژ وجود ندارد.

    فرآیند گذاشتن و برداشتن سوند توسط پرستاران متخصص برای بیمارانی که درمان خود را در بیمارستان به پایان رسانده و درمان خود را در خانه ادامه می دهند انجام می شود. همیاران هوم سرویز در زمینه خدمات پرستاری و پزشکی از موسسات مراقبت پرستاری و پزشکی مجاز و مورد تائید وزارت بهداشت و دارای مجوز و تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌باشند. سوندهای ادراری که فولی و نلاتون از انواع آن هستند، هم برای زنان استفاده می شود و هم مردان. فرق سوند مردانه با سوند زنانه این است که سوند مردانه طویل تر است، زیرا مردان مجرای ادراری بلند تری دارند.

    های لذت بخش برای دانش‌جویان بررسی شده است، که نتیجه مطالعه نشان می دهد که این روش مداخله آموزشی باعث کاهش میزان عفونت‌های ادراری می شود . حال می رسیم به مرحله وارد کردن سوند، با دستی که دارای دستکش استریل است سوند آغشته به ماده لغزنده را برمی داریم و آن را در دهانه پیشآبراه فرو می کنیم و تا حداکثر 7 سانتی متر داخل می کنیم. هنگامی که ادرار بیمار جریان پیدا کرد سوند را 2 سانتی متر دیگر داخل می کنیم. این عمل حداکثر سه بار تکرار می شود و آلت تناسلی از بالا به پایین به وسیله چند پنبه در سه مرحله تمیز می شود. لازم به ذکر است هیچ گاه نباید پنبه را از پایین به سمت بالا کشید، زیرا به دلیل حساس بودن پوست ناحیه تناسلی باعث ایجاد سوزش می شود.

    اصطلاحا به این نوع، سوند داخلی نیز گفته می شود که در ابتدای خود از یک بادکنک کوچک بهره می برد که در مثانه قرار می گیرد و پس از اینکه با 10 میلی لیتر آب پر شد، مانع در آمدن ناگهانی سوند می شود. خدمات سونداژ در محل شامل حضور متخصص در محل مشتری و انجام خدمات سوند گذاری و تعویض سوند در منزل و ارایه آموزش جهت نگهداری از آن می شود. این سرویس می تواند بر حسب تقاضای مشتری به صورت دوره ای و در مدت زمان مشخص نیز ارایه شود. داده‌های دموگرافیک شامل سن، جنس، و هم‌چنین سال حضور در دوره کارورزی (اول یا دوم) در دانش‌جویان جمع‌آوری گردید. نحوه ارزیابی توسط چک لیست در 5 حیطه با 19 سؤال کلی طراحی شده و نمره دهی از طریق مشاهده انجام شد.

    در این مقاله سوندگذاري تشخيصي پيشابراه به وسيله يک سوند بدون بالون در يک شيرخوار پسر توضیح داده شده است. در مواردی که سوند ادراری باید به طور مداوم وصل شود ، سوند باید حداقل هر 45 روز یکبار تعویض شود. برای سوندگذاری در خانه ، ابتدا اطلاعات دقیق از بیماران / بستگان بیمار بدست می آید. برای انجام سوندگذاری در منزل ، ابتدا باید پزشک درخواست کند و پروسه درخواست سوندگذاری به برنامه درمانی اضافه شود. قیمت سونداژ در منزل برایکودکان نیز تفاوت دارد و در موارد ضروری حتما باید توسط متخصص ماما انجام شود.

    مواردی مانند مدتزمان مورد نیاز برای نصب سوند و تعداد متخصصانی که با توجه به شرایط بیمار باید درمحل حضور پیدا کنند بر هزینه سونداژ در منزل موثر هستند. همچنین قیمت سوندادراری مورد دیگری است که تغییر دهنده ی هزینه ها است. در نهایت نصب سونداز طریق مجاری ادراری و یا محل جراحی قیمت تعویض سونداژ در منزل را تغییرمی دهد.

    ابتدا بايد کل ناحيه تناسلي را با 3 بار تميز کردن از مرکز به محيط به وسيله محلول ضدعفوني، آماده نمود. فرد در حالي که آلت را با دست غيرغالبش در حالت عمودي نگه داشته‌ است و پره‌پوس را (در صورت وجود) با ملايمت به عقب مي‌کشد، با استفاده از دست غالب مئاتوس پيشابراه را 3 بار به صورت چرخشي به وسيله پنبه‌هاي خيسانده در محلول ضدعفوني مي‌شويد. خیر، شما با پرداخت هزینه‌ای که برای سونداژ پرداخت می‌کنید، دیگر نیازی به پرداخت هزینه رفت و آمد ندارید. اگر سوند ادراری به مدت طولانی وصل شود ، باید سوند ادراری سیلیکونی ترجیح داده شود. برخی از شرایط ناخواسته ممکن است در طول یا بعد از سوندگذاری در منزل اتفاق بیفتد.

    سوند یکی از وسایل پزشکی است که برای کمک به دفع ادرار برای بیمارانی که مشکل دفع ادرار یا مشکل مثانه دارند استفاده می شود یا حتی افراد مسن نیز که امکان جابجا شدن برای دفع ادرار برای آن ها دشوار است قابل استفاده است. به طورکلی سوندها معولا لوله های باریکی هستند که قابلیت انعطاف دارند و برای جمع آوری ادرار از آن استفاده می شود. بنابراین بیش‌ترین تأثیر این مداخله آموزشی بر پیش‌گیری از بروز عوارض بعد از سونداژ بوده است، به طوری که فراوانی عدم ایجاد عوارض در قبل از مداخله 20 درصد بوده است. پس بروز عوارض قبل از مداخله 80 درصد بوده است که به 29/14 درصد بعد از مداخله کاهش یافته است.

    به عنوان مثال اگر آلودگی از طریق سوند به مجاری ادراری و مثانه وارد شود، با نفوذ باکتری ها به آن ناحیه می تواند عفونت مثانه را در پی داشته باشد. این نوع سوند که به عنوان سوند کاندومی شناخته می شود، از انواع سوند خارجی است. همان طور که از اسم این کالای پزشکی مشخص است، کاملا در بیرون بدن تعبیه می شود و منحصرا مخصوص آقایان است، سوند خارجی عمدتا برای مردانی نصب می شود که عارضه خاصی ندارند ولی توانایی کنترل ادرار خود را نیز ندارند. پس از آگاهی کامل در رابطه با این کالای پزشکی، ما نحوه نصب سوند در منزل و مزایای انجام این کار را نسبت به مراجعه به کلینیک و بیمارستان را به صورت مفصل شرح خواهیم داد. سوندگذاري پيشابراه ممکن است در پسربچه‌هاي ختنه‌نشده دشوار باشد. در صورت ضروري بودن نمونه‌گيري ادراري و عدم امکان سوندگذاري از طريق مئاتوس پيشابراه، ممکن است لازم باشد که آسپيراسيون سوپراپوبيک انجام شود.

    هیچ‌وقت به‌طور سرخود و بدون مشورت با پزشك برای خود یا اطرافیان خود سوند نگذارید. خارج کردن ترشحات چرکی و ادرار عفونی در بیمارانی که دچار ادرار عفونی شده اند . خارج کردن خون و لخته ها از مثانه در بیمارانی که خونریزی از مثانه دارند .

    خانواده ها باید درمورد اینکه این موقعیت ها چیست و چگونه باید در هنگام مواجهه با آن عمل کنند ، آگاه شوند. 3- ممکن است سبب سوزش و تکرر ادرار شود که به دلیل عفونت مثانه است. جهت پیشگیری از آلودگی از جدا کردن لوله ادرار از کیسه ادرار جدا خودداری فرمایید. هنگام دراز کشیدن روی تخت کیسه ادرار را طوری که مسیر آن فاقد هرگونه پیچ خوردگی یا تا شدگی باشد، به آویز مخصوص کیسه ادراری در پایین تخت آویزان کنید.