• Lloyd Hutchison posted an update 11 months ago

    از جمله شایع ترین عوارض پس از ختنه، می‌توان به عفونت، خونریزی، درد و یا التهاب اشاره کرد. این موارد ممکن است در حین عمل، و یا بعد از آن و در دوره نقاهت رخ دهد و خب در بسیاری از موارد، کاملا مورد انتظار است. اما عوارض نادر بعد از ختنه را نیز باید در ذهن داشت، هرچند که احتمال بروز این عوارض حدود 0.2 درصد تا 5 درصد است. 5- اگر تا 72 ساعت بعد از تولد انجام شود، شانس ابتلا به عفونت ادراری تا حد بسیار زیادی، کاهش پیدا می‌کند.

    • بعد از انجام ختنه با روش حلقه باید نوک آلت با وازلین طبی چرب شود.
    • این دستگاه، بدون خونریزی و بدون بخیه کودکان را ختنه می کند.
    • در این روش، بافت زیر پوست مجرای آلت تناسلی را با لیزر می سوزانند اما نسبت به روش های گفته شده کمتر انجام می شود.
    • چرا که این روند می‌تواند عوارض جدی را برای آن ها به همراه داشته باشد فرزندان پسر و کودکانی که دچار اختلالات خونی و عفونت های جدی هستند و کودکانی که مادران آنها مجبور و مصرف قرص های ضد انعقاد خون می باشد باید پزشک برایشان انجام دهد.

    مطالب این سایت برای آگاهی شما تدارک دیده شده است و جایگزین مراجعه به متخصص نیست. هرچند، بدیهی است که در حین ادرار کردن مرطوب خواهد شد، اما تا زمانی که پوشک او را به موقع تعویض می‌کنید، این موضوع مشکل‌ساز نیست. لذا هرگونه استفاده‌ی تبلیغاتی و مادی از مقالات آن ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

    معرفی ختنه به روش حلقه و کلینیک مرکزی ختنه تهران

    در اغلب نوزادان روند بهبودی طی ۷ الی ۱۰ روز انجام می‌شود. در صورتی که ظرف دو هفته بهبودی را در نوزاد خود مشاهده نکردید، می‌بایست به پزشک متخصص مراجعه کنید تا معاینات لازم را انجام دهد. در اغلب مواقع نوزادان می‌توانند چند روز پس از به دنیا آمد این جراحی را انجام دهند.

    همه چیز درباره لکنت زبان در کودکان که باید بدانید!

    متداول‌ترین روش ختنه کردن، گذاشتن حلقه پلاستیکی است که از این روش بیشتر برای نوزادانی که ۳ ماه یا کمتر سن دارند استفاده می‌شود. به این صورت که حلقه پلاستیکی را نوک آلت قرار داده و با نخ گره زده و آن را به مدت ۵ تا ۷ روز به همین صورت نگه می‌دارند. در ضمن امروزه ختنه به این روش که به خصوص در بچه های بزرگسال دو نفر دست یا پای کودک را می گیرد، رواج نیست چون می تواند آثار روانی منفی و شدیدی بر ذهن کودک بگذارد.

    چرا باید از متخصص برای ختنه کردن استفاده کرد؟

    درست است که ختنه به همراه درد و سختی است اما پاداش‌هایی هم به همراه دارد؛ یکی از این موارد جلوگیری از ابتلا به عفونت است. دومین مورد جلوگیری از عفونت‌های دستگاه تناسلی در سن بلوغ است و حتی موجب جلوگیری از انتقال عفونت به همسر خواهد شد. سومین مورد پیشگیری از ابتلا به سرطان آلت است؛ افراد ختنه شده به هیچ‌وجه به سرطان آلت مبتلا نمی‌شوند. این سرطان به وفور در کشورهایی که ختنه ندارند دیده می‌شود که درمان آن قطع عضو است. دستگاه اتوکلاو یک دستگاه بسیار کاربردی و اصولی برای انجام و استریل کردن لوازم پزشکی به حساب می‌آید و از شستشو با آب و الکل بسیار مناسب تر و اصولی تر خواهد بود. با توجه به اینکه دستگاه اتوکلاو یک دستگاه بسیار گران قیمت و پیشرفته به حساب می آید بسیاری از مراکز ختنه این دستگاه را نداشته و تنها یک مرکز کلینیک تخصصی ختنه در تهران دارای این دستگاه میباشد.

    اگر ختنه با حلقه پلاستی بل انجام شده باشد باید بعد از ۵ تا ۸ روز بیوفتد و اگر افتادن آن بیشتر از ۸ روز به طول انجامد و یا تورم بیش از ۸ روز کمتر نشود باید توسط متخصص اطفال حتما معاینه گردد. در روش حلقه ممکن است پوست به اندازه کافی برداشته نشود یا زیاد برداشته شود یا با جابه جا شدن حلقه در ادرار کودک فشار ایجاد شود. گیره مگن در این روش با استفاده از یک گیره که پروانه شکل سر آلت را جدا می کند پوست آن را می کشد و با استفاده از یک گیره دیگر آن را برش می دهند ولی چند دقیقه بعد از این کار باید ان کنده شود که دچار خونریزی نشود. در اغلب مواقع نوزادان می تواند چند روز بعد از به دنیا آمدن این جراحی را انجام دهند ممکن است در برخی از کودکان به دلایل مختلفی مثل نارس بودن ناحیه تناسلی این عمل به زود هنگام به نظر برسد.

    متخصصان اطفال نظرات متفاوتی در مورد لزوم ادامۀ استفاده از پانسمان برای آلت تناسلی در حال بهبود دارند، بنابراین نظر پزشک کودک خود را بپرسید. در این روش ابتدا باید نوزاد را مهار نمود، سپس آلت تناسلی، کیسه بیضه و کشاله ران با محلول ضدعفونی کننده تمیز می شوند و از نظر ناهنجاری های آناتومیک بررسی می شوند. گیره Gomco بررسی می شود تا از این که اندازه آن مناسب است و هیچ نقصی ندارد، اطمینان حاصل شود. بسته به نظر پزشک ممکن است بلاک (مسدود کردن) عصب پشتی آلت تناسلی تجویز شود و یا اینکه از کرم بی حس کننده موضعی (پریلوکائین، لیدوکائین ) استفاده شود.

    ختنه با حلقه و مقایسه با روش سنتی مرحله بعدی از ختنه با حلقه، دکتر اطفال پوست محافظ را خواهد برید. پوشاندن دو پوشک به نوزاد، به محافظت از آلت تناسلی او کمک می‌کند و از فشار آوردن ران‌ها به آن جلوگیری می‌کند؛ همچنین می‌توانید به منظور کاهش درد، یک کیسۀ حاوی یخ را بین دو لایه پوشک قرار دهید. اگر ختنه کردن در یک یا دو ماه بعد از تولد نوزاد انجام نشود، از این روش استفاده می‌شود. خروج چند قطره خون مسئله مهمی نیست ولی در صورت بروز خونریزی زیاد حتما باید به پزشک مراجعه شود. ۴- مردان ختنه شده کم‌تر در معرض ابتلا به سرطان آلت تناسلی هستند و در سنین بالاتر ابتلا به این نوع سرطان در مردان ختنه شده کمتر است.

    در هر حال، بهترین روش ختنه در کودکان، انجام جراحی توسط یک پزشک متخصص است. ختنه باعث کاهش عفونت‌های ادراری دوره نوزادی و کاهش خطر بیماری‌های مقاربتی در بزرگسالی می‌شود. بهترین روش ختنه نوزاد پسر با توجه به زمان ختنه نوزاد و شرایط عمومی نوزاد است اما بطور کل روش حلقه قبل از سه ماهگی نسبت به روش جراحی یا روش سنتی عوارض کمتری دارد در صورتی که پزشک مجرب این کار را انجام دهد. در کشور ایران و سایر کشور های سراسر جهان تحقیقات متعددی در زمینه مقایسه روش های مختلف ختنه انجام گرفته است. کارایی، ایمنی، عوارض، میزان درد، و… از جمله جنبه هایی است که در مقایسه روش های مختلف ختنه مورد استفاده قرار گرفته است.

    ختنه رایج ترین عمل جراحی است که در جنس مذکر در سطح جهان انجام می¬شود. مطالعات مختلفی نشان می¬دهد که در شیرخوارانی که ختنه نمی¬شوند عفونت ادراری تا حدود ۲۰ برابر شایع تر است. مطالعات گسترده دیگری نشان داد که مردهای ختنه نشده خیلی بیشتر در معرض ابتلا بهHIV و سایر بیماری های مقاربتی هستند.

    افراد جوان و نوجوان ختنه نشده چسبندگی پوست و سر آلت پیدا می‌کنند و احتمال بروز عفونت و قارچ وجود داره؛ ممکنه به قدری شدید بشه که ناچارند ختنه انجام بدن. بسیاری از مسیحیانی که ختنه انجام ندادن، در سنین نوجوانی و جوانی مجبور به انجام ختنه شدند. گاهی اوقات ممکن است با عارضه‌هایی بسیار نادر پس از عمل روبه‌رو شوند. در این مواقع چنانچه آگاهی بالایی داشته باشید، به خوبی از فرزند خود مراقبت خواهید کرد. این نکته را به یاد داشته باشید که هرچه زودتر این عمل را انجام دهید، بهتر است.

    به عنوان جمع بندی با عنایت به مطالب بیان شده، از بین روش های رایج موجود در کشور بهترین روش ختنه، روش ختنه کردن نوزاد با حلقه است که توصیه میگردد این متد تا قبل از سن شش ماهگی نوزاد برای انجام ختنه انتخاب گردد. اینکه ختنه با حلقه چه قدر درد دارد یا ختنه با حلقه چند روزه خوب می شود، سوال تکراری همه والدین است. شاید در اولین بار ادرار کردن کمی درد داشته باشد اما اینطور نیست که درد آن مدام همراه کودک باشد و بیشتر آنها دردی حس نمی‌کنند. اگر کودک شما بی‌تابی می‌کرد و مدام گریه می‌کرد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

    به علاوه، پانسمان مخصوص را نیز باید روزانه عوض کنید و توصیه می‌شود که از پوشکی با سایز بزرگتر استفاده کنید. ختنه نوزاد به چهار روش جراحی، حلقه، لیزر و استفاده از کلیپس نقره‌ای انجام می‌شود. علائم و تشخیص عفونت ختنه کار آسانی است و با مشاهده برخی از علائم، می‌توان به وجود آن پی برد، اما همیشه بهترین راه برای تشخیص دقیق و قاطع، مراجعه به پزشک است.

    به بریدن همه یا بخشی از پیش پوست از آلت مردانه ختنه می‌گویند. بله، ختنه با حلقه معمولاً خطر عفونت کمتری نسبت به روش‌های دیگر مانند ختنه با بخیه و ختنه با لیزر دارد. بله، ختنه با بخیه معمولاً زمان بهبودی طولانی‌تری نسبت به روش‌های دیگر مانند ختنه با لیزر و ختنه با حلقه دارد. اطراف آلت تناسلی نوزاد را با وازلین یا پماد تتراسایکلین چرب کنید، این کار باعث می شود که پوشک به آلت نچسبد. در رابطه با سایر آلت باید بگیم که طبیعتا هرچقدر که کوچک‌تر باشه، دیرتر ختنه بشه بهتره. از نظر دکتر صلاح الدین دلشاد بهترین زمان ختنه بین دو تا سه ماهگی است.