• Curtis Freedman posted an update 5 months, 2 weeks ago

    این رویداد، از یکشنبه قبل از شکرگزاری شروع‌شده و تا یکشنبه بعدازآن ادامه می‌یابد. وجود مراکز سرگرمی، کافه‌ها و رستوران‌های متعدد مرکز خرید فروم را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای خرید بلک فرایدی استانبول تبدیل کرده است. زورلو هم یکی از پاساژهای لوکس و گران‌قیمت استانبول است که در بخش اروپایی این شهر قرار دارد. این مرکز خرید بزرگ، بیش از 180 واحد تجاری دارد و علاوه بر فروشگاه‌های برندهای معتبر، کافه، رستوران و سینما هم دارد.

    فرهنگ آمریکایی همیشه مخالف تبلیغات فصل خرید کریسمس پیش از جشن شکرگزاری بود. با پدیدآمدن فرهنگ بلک فرایدی، فروشندگان مجبور بودند تبلیغات خود را زودتر شروع کنند. به‌هرحال در سال‌های اخیر و با رشد نفوذ تجارت الکترونیک در فرهنگ خرید، سنت‌ها نیز به‌مرور فراموش شده‌اند. به‌عنوان مثال، آمازون در ژوییه‌ی ۲۰۱۵ روز تخفیفی به‌نام Prime Day برگزار کرد که تخفیف‌های بیشتری هم درمقایسه‌با بلک فرایدی ارائه می‌دارد. این روند در سال‌های بعد هم ادامه داشت و حتی فروشگاه‌های بیشتری با غول تجارت الکترونیک همراه شدند که به تولد روز جدیدی به‌نام «جمعه سیاه ماه جولای (Black Friday in July)» منجر شد. حراج جمعه سیاه در سال‌های اخیر چندان مرسوم نبود، اما با این حال بسیاری بر این باورند که فروشگاه بامیلو، اولین فروشگاه اینترنتی بود که تخفیفات حراج بزرگ جمعه سیاه  را در میان فروشگاه‌های ایرانی مرسوم کرد.

    • از این رو در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا دریابیم که تاریخ بلک فرایدی 1402 چه زمانی است و وب سایت هایی را که ایرانیان می توانند از آنها خرید کنند، معرفی کنیم.
    • این مسئله که ضرر و زیان بسیاری به خرده‌فروش‌ها زد به جمعه سیاه معروف شد و در سال 1980 وقتی این حراجی ویژه ماه نوامبر پیشنهاد شد، نام جمعه سیاه را رویش گذاشتند.
    • درگیری‌های خریداران در این فروشگاه منجر به کشته شدن 10 نفر و زخمی شدن 111 نفر شد؛ که پس از این حادثه هشتگ #Walmartfights ایجاد شد.
    • فروشگاه آنلاین بانی‌مد نیز چند سالی است که کمپین‌های خود را در این تاریخ با جدیت دنبال می‌کند کمپین‌ جمعه سیاه بانی‌مد که به سیاجمعه مشهور است، امسال نیز مانند سال‌های پیش سروصدای زیادی به پا کرده‌ است.
    • Black Friday جمعهٔ سیاه  یا حراج جمعه در آمریکا روز بعد از روز شکرگزاری است که عملاً آخرین جمعهٔ ماه نوامبر به‌شمار رفته و آغاز آیین خرید برای کریسمس حساب می‌شود.

    با توجه به همسایه خود یعنی ایالات‌متحده، به نظر می‌رسید این کشور پذیرنده بعدی مفهوم «بلک فرایدی» باشد؛ اما دهه‌ها طول کشید تا بلک فرایدی در این کشور اجرا شود. یکی از دلایل این پذیرش دیرهنگام این بود که به خاطر نزدیکی به آمریکا و ارزش بالای پول کانادا تا دهه اول قرن ۲۱، کانادایی‌ها در این روز، به آمریکا سفرکرده و خرید از این کشور، برایشان مقرون‌به‌صرفه تر بود. در سال ۲۰۲۳، انتظار می‌رود که فروش بلک فرایدی در کانادا به بیش از ۱۰ میلیارد دلار برسد.

    البته از صرافی‌ها هم می‌توانید کمک بگیرید؛ اما معمولاً کارمزد و کمیسیون زیادی دارد. در نهایت از سایت‌های ایرانی که به صورت واسطه کار می‌کنند هم می‌توانید خریدهای جمعه سیاه را انجام دهید. در حراجی جمعه سیاه شما می‌توانید خرید آنلاین داشته باشید و مثلاً از سایت‌هایی مانند برند نون و نامشی در دبی که کد تخفیف هم می‌دهند، استفاده کنید. در ضمن برای خرید محصولاتی مانند پوشاک یا کفش ممکن است امکان پرو هم نداشته باشید، پس این موارد را حتما در نظر بگیرید. محبوب ترین مراکز خرید کانادا برای بلک فرایدی شروی گاردن (Sherway Gardens)، ایتون سنتر (Toronto Eaton Centre)، یورکویل ویلج (Yorkville Village)، پلازا سن هوبرت (Plaza Saint-Hubert) و… هستند. استانبول در میان شهرهای ترکیه از محبوبیت بیشتری برای مسافران برخوردار است.

    بعد از این که آموختید بلک فرایدی (Black friday) چیست و چه تاریخچه‌ای دارد، حتما می‌خواهید بدانید چگونه خرید موفقی در این روز داشته باشید. در این قسمت به نکاتی که قبل و در زمان خریدن کالا باید رعایت کنید، پرداخته می‌شود. این کمپین Pieminister در زمانی که همه برندها در حال پیشنهاد تخفیف و افزایش فروش بودند، کار دلچسب و دلپذیری بود و آنها را بیش از پیش در سطح شبکه‌های اجتماعی مطرح کرد.

    در انتها هم یادتان باشد که بهتر است برای سفر به ترکیه دلار یا یورو تهیه کنید و بعد از رسیدن پول‌های خود را در صرافی‌های خارج از فرودگاه به لیر تغییر دهید. همچنین اتاقک هم همراه شما است و می‌توانید برای اجاره ویلا و سوئیت در استانبول روی آن حساب کنید. پس از اینکه پیامک اول را ارسال کردید، می‌توانید یک پیامک یادآوری هم برای افراد بفرستید. این پیامک می‌تواند دوباره به تمام افراد فرستاده شود و یا فقط به افرادی ارسال شود که روی لینک شما کلیک کرده‌اند. Pieminister تصمیم گرفت با یک خیریه معروف بی‌خانمان همکاری کند تا در جمعه سیاه شیرینی پای به پناهگاه‌ها بدهد.

    نخستین کاربرد عبارت بلک فرایدی[ویرایش]

    درواقع، تعداد زیادی از کارگران در آن سال‌ها، به بهانه‌ی بیماری از رفتن به کارخانه پس از یک روز تعطیل رسمی امتناع می‌کردند. در همان دوران، اصطلاح جمعه سیاه را پلیس فیلادلفیا و راچستر هم استفاده کرد. ترافیکی که با شروع فصل خرید کریسمس در خیابان‌ها ایجاد می‌شد، حکم مصیبت را برای نیروی پلیس داشت که به استفاده از اصطلاح جمعه سیاه و شنبه سیاه منجر شد.

    این یکی از بهترین روزها برای خرید ایرانیان از سایت های خارجی در کل سال است. والمارت همیشه در طول سال دارای تخفیف های شگفت انگیز و تبلیغات هفتگی در وب سایت خود است. امسال، فروش زودتر اتفاق می افتد زیرا وب سایت آنها قبلاً تبلیغات را شروع کرده است و قرار است تخفیف بلک فرایدی در این پلتفرم از 23 نوامبر در ساعت 6 بعد از ظهر شروع شود. حراج بلک فرایدی 2023 در سایت ای بی به مدت یک هفته ادامه دارد و معاملات روز شکرگزاری از 23 نوامبر ساعت 5 صبح آغاز می شود.

    سایت تارگت (Target)

    هیاهوی سال نو میلادی، حس و حال متفاوتی را به وجود می‌آورد و اغلب با نزدیک شدن در تکاپوی ایجاد تغییرات و خرید هستیم. اما طبیعتا به دلیل همه‌گیری کرونا این آمار و ارقام تغییر خواهد کرد و جمعه‌ی سیاه یا بلک فراید، همچنان تحت تاثیر شیوع کووید ۱۹ است. سابقه‌ی جمعه سیاه یا به تعریفی بزرگ‌ترین روز حراج در دنیا، به قرن بیستم بازمی‌گردد؛ ولی اصطلاح Black Friday به قرن نوزدهم می‌رسد. در فرهنگ آمریکایی نیز، این اصطلاح برای روزهایی استفاده می‌شود که مصیبت‌های عمومی رخ داده بودند. اولین ‌بار در سال ۱۸۶۹، اصطلاح جمعه سیاه برای روزی به‌کار رفت که بازار طلا در ایالات متحده به‌‌دلیل سوءاستفاده‌ی چند معامله‌گر، با نگرانی و ترس شدید سرمایه‌گذاران روبه‌رو شد.

    چرا بلک فرایدی 1401 برای فروشگاه‌ ها, روز بسیار مهمی است؟

    این پاساژ فاصله کمی تا میدان تکسیم دارد و اگر برای خرید بلک فرایدی استانبول آن را انتخاب کنید، با یک تیر چند نشان می‌زنید؛ چون می‌توانید یکی از مشهورترین میدان‌های استانبول را هم ببینید و از امکانات تفریحی این پاساژ هم استفاده کنید. تاریخ و زمان دقیق بلک فرایدی ۲۰۲۱ در ایران و زمان دقیق Black Friday که تاریخ دقیق بلک فرایدی (Black Friday) 2021 – ۱۴۰۰ در ایران و ترکیه و دیگر کشورها و جزئیات خبر بلک فرایدی (جمعه سیاه) ۲۰۲۱ می خوانید. بنابراین جمعه سیاه، مهم‌ترین جمعه‌ی هر سال خواهد بود و شما نیز می‌توانید با خرید آنلاین، از کسب‌و‌کارهای ایرانی نیز حمایت کنید تا در روزهای سخت نیز به راه خود ادامه دهند و شما نیز در سلامت و آرامش در خانه بمانید. البته پیش‌بینی می‌شود که آمار خرید در بلک فرایدی در ایران بیشتر خواهد شد، چراکه اطلاع‌رسانی و تمایل مردم برای خرید اینترنتی نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده است و اطمینان و اعتماد بیشتری میان خریدار و فروشنده اینترنتی به وجود آمده است.

    در سال ۱۹۶۱، پلیس فیلادلفیا پنسیلوانیا، و راچستر نیویورک به خاطر شلوغی و ترافیک خیابان‌ها در این روز، آن را بلک فرایدی خواندند. به نظر کارشناسان روابط عمومی آن دوران، استفاده از عبارت بلک فرایدی یا جمعه سیاه کاربرد مناسبی نبود. آنان به رسانه‌ها و مردم پیشنهاد کردند، به‌جای «جمعه سیاه» یا «شنبه سیاه» از عباراتی مثل «جمعه بزرگ» یا «شنبه بزرگ» استفاده کنند.

    خرید طلا و جواهرات در این روز نیز می‌تواند نسبت به فرهنگ‌عامه مردم هر کشور متفاوت باشد. در ایران تمایل به خرید جواهرات چه ازلحاظ فرهنگی و چه مالی، بسیار جایگاه ویژه‌ای دارد و بلک فرایدی، فرصت مناسبی برای تهیه این کالا به شمار می‌آید. گالری پرسته به‌عنوان اولین فروشگاه اینترنتی طلا ایران، با ارائه جواهرات دست‌ساز و سفارشی، سعی دارد تا در بلک فرایدی، خدمات و تخفیف‌های ویژه‌ای را به شما عزیزان ارائه دهد. Black Friday جمعهٔ سیاه  یا حراج جمعه در آمریکا روز بعد از روز شکرگزاری است که عملاً آخرین جمعهٔ ماه نوامبر به‌شمار رفته و آغاز آیین خرید برای کریسمس حساب می‌شود.

    بسیاری از فروشندگان جمعه سیاه را فرصتی برای فروش جنس قدیمی به منظور ارائه جنس جدیدتر در زمان کریسمس می دانند. برای دسترسی بهتر به مراکز خرید استانبول، به سایت اتاقک و صفحه اجاره خانه استانبول مراجعه کنید و با رزرو آسان اقامتگاه پیش از سفر، دغدغه‌های خود را کاهش دهید. با این مقدمه بیایید راهی کشور همسایه یعنی ترکیه بشویم و ببینیم که جمعه سیاه در ترکیه چگونه برگزار می‌شود.

    داستان‌های مختلفی درمورد جمعه‌ی سیاه وجود دارد که می‌توان گفت اکثر آن‌ها درست هم هستند. بسیاری از افراد تاریخ آغاز جمعه‌ی سیاه را به اولین جمعه‌ی بعد از عید شکرگزاری در ایالت فیلادلفیای آمریکا نسبت می‌دهند. اصطلاحی که در دهه ۱۹۵۰ میلادی، پلیس فیلادلفیا برای تعریف روز جمعه‌ای به‌کار می‌برد که افراد در آن بازارچه‌های مختلف تشکیل می‌دادند و خرید سالانه‌ای که طی آن روز در شهرهای مختلف برپا می‌شد، به ازدحام و شورش می‌کشید.

    یکی از اتفاقات معمول در حراج جمعه سیاه خشونت مشتریان نسبت به یکدیگر برای به‌دست آوردن اجناسی است که تخفیف بسیار بالایی خورده باشند. برای مثال در سال ۲۰۰۶ بیش از هفت گزارش خشونت در بلک فرایدی در امریکا منتشر شده بود که در آن‌ها ۹۸ نفر در جدال برای به‌‌‌‌دست آوردن محصولات دلخواه‌اشان زخمی شده بودند. فروشگاه‌های آمریکایی با گذشت سال‌ها و افزایش تمایل مردم به خرید در جمعه سیاه،‌ تصمیم گرفتند فروشگاه‌های خود را در ساعت‌های ابتدایی روز باز کنند تا مشتریان با خیال راحت‌تری خرید کنند. این روند باعث شد حتی اصطلاح «پنجشنبه سیاه» متولد شد؛ هرچند روند مذکور آن‌چنان ادامه‌دار نبود و تقریبا شکست خورد.

    بنابراین آمار فروش آنلاین پس از کرونا نشان می‌دهد که فرهنگ خرید اینترنتی در ایران هم روز‌به‌روز گسترش‌یافته است. Black friday تخفیف ویژه جمعه سیاه در دیگر کشورهای اطراف هم برگزار می‌شود؛ اما هزینه رفت‌وآمد و اقامت در ترکیه ارزان‌تر است. دیگر شهر مهم تجاری خاورمیانه یعنی دبی برای خرید از تخفیف و حراجی بلک فرایدی پیشنهاد می‌شود؛ اما از قبل باید ویزای دبی (امارات متحده عربی)، رزرو هتل‌ و خرید پرواز دبی را انجام داده باشید.

    پس از آن هرساله در آخرین جمعه نوامبر، تخفیفات بزرگی در آلمان به نام بلک فرایدی یا جمعه سیاه برگزار می‌شود. مردم آلمان به خرید علاقه زیادی دارند، به طوری‌که حدود ۱ میلیارد یورو در روز جمعه سیاه در این کشور خرید می‌کنند! بیشترین کالاهایی که در آلمان به فروش می‌رسد شامل ساعت‌های هوشمند (با بیشترین فروش)، لپ‌تاپ، تلویزیون و جارو برقی می‌شود. یکی از معروف‌ترین رویدادهای فروش ویژه با تخفیف بسیار زیاد «بلک فرایدی» (Black Friday) یا «جمعه سیاه» است که در اکثر نقاط جهان برگزار می‌شود. حتی چند سالی است که حراج جمعه سیاه در ایران هم‌زمان با دیگر کشورهای دنیا یا در قالب فروش ویژه‌ی شب یلدا برگزار می‌شود.

    فرانسه زبان‌ها نیز از ترجمه لغت به لغت این عبارت استفاده می‌کنند، و آن را (Vendredi noir) یا همان بلک فرایدی می‌خوانند. با اوج گرفتن و افزایش بی‌نظیر فروش در روز بلک فرایدی در آمریکا، این حراجی در سایر کشورها نیز شکل گرفت. در سال ۲۰۱۳، شرکت آسدا (Asda) به فکر جا انداختن کاربرد بلک فرایدی در بریتانیا افتاد. برخی از فروشگاه‌های آنلاین هم به این موج پیوستند، و این اتفاق هر روز فراگیرتر می‌شود.

    در این روز حتی بسیاری از فروشگاه‌ها فعالیت و کسب و کار خود را زودتر یعنی بلافاصله بعد از روز شکرگزاری آغاز می‌کنند. بازارهای اقتصادی در روز جمعه سیاه، رونق بسیار زیادی در مقایسه با سایر ایام و فصل‌های سال می‌گیرد. خریداران هم با شور و شوق بسیاری به این فروشگاه‌ها هجوم آورده و سود زیادی از تخفیف آن‌ها بدست می‌آورند. یکی از معایبی که برگزاری مراسم بلک فرایدی داشته، خشونت مشتریان نسبت به یکدیگر برای خریدن و رسیدن به کالاهایی است که تخفیف بسیاری زیادی داشته اند و حتی در سال 2006، زخمی شدنِ بیش از 7 نفر در این روز گزارش شد. بلک فرایدی یا جمعه سیاه، آخرین جمعه ماه نوامبر است که همه فروشگاه‌ها و برندها تخفیفات زیادی روی اجناس خود در نظر می‌گیرند.

    پیش از شروع حراجی جمعه سیاه بهتر است که محصولات موردنظرتان را مشخص کرده و بر اساس نیازتان خرید کنید، تاریخ دقیق جمعه سیاه هر برند را هم از سایت یا شبکه اجتماعی آن، جستجو کنید. در صورتی که به ترکیه یا دبی برای خرید از بلک فرایدی سفر می‌کنید، می‌توانید با بهترین قیمت از فلایتیو بلیط پرواز خارجی بخرید و هتل رزرو کنید. در دهه‌های بعدی، به‌مرور استفاده از اصطلاح بلک فرایدی به‌عنوان شلوغ‌ترین روز فروش در ایالات متحده افزایش یافت.