• Curtis Freedman posted an update 7 months, 2 weeks ago

    در این محیط تنها مواردی که باید قرار گیرد تجهیزات جانبی سندبلاست است. در این مرحله باید اطمینان داشت که شیلنگ‌ها در جای خود محکم هستند و همچنین این اطمینان حاصل شود که مزن، محفظه و بست‌ها کاملاً بسته هستند. قبل از شروع کار سطوحی که ظریف هستند باید از ساینده‌ها دور نگه داشته شوند؛ این کار از آسیب جدی به سطح جلوگیری می‌کند. سند (sand) به معنی ماسه و بلاست (blast) به معنی انفجار و پرتاب می‌باشد. در اصطلاح از سیلیس پاشی یا پرتاب ماسه و شن با فشار بسیار زیاد هوا را سندبلاست می گویند. در این مقاله تلاش بر این شد تا شما را با سندبلاست یا ساب پاشی بیشتر آشنا کنیم و توضیحات مفصلی را درباره این فرایند در اختیار شما قرار دهیم.

    پس از استفاده از لوازم ایمنی، دستگاه را روشن کنید و فرچه را در جهت راه چوب روی تخته چوبی حرکت دهید. همان‌طور که قبلاً اشاره شد، بهترین چوب برای اجرای سندبلاست چوبی نراد، یولکا، ساسنا روسی است. شما می‌توانید با استفاده از مشعل و آتش، رنگ رویه و چوب را بسوزانید و روی کار را سندبلاست کنید. در مرحله بعد رنگ را روی آن اجرا کنید تا چوب دوباره برای چندین سال قابل‌استفاده باشد.

    اگر این مشکلات را نادیده بگیرید، نتیجه کار شما کاملا ناهموار و نامنظم می‌شود. برای حل این مشکل چه پیشنهادی دارید؟ چگونه می‌توان این مشکلات را حل کرده و کاری تمیز و بدون ناهمواری در سطوح ایجاد کنیم؟ ممکن است تا به حال نام دستگاه سند بلاست را نشنیده باشید و معنا و کاربردهای آن را ندانید. بهنگام فرایند سند بلاست باید ابزاری بسیار دقیق، شیرها و موتورها را با یک پوششی متناسب بپوشاند که از صدمات به دور باشد.

    ابتدا باید سطوح کاملاً از خاک، زنگ زدگی، رنگ و هر نوع آلودگی پاک می شوند. استنشاق ذرات می تواند باعث یک بیماری خطرناک ریوی مانند سیلیکوز شود بنابراین

    این روند هنوز برای کارگران خطرناک است و رعایت کلیه موارد احتیاطی بسیار مهم است. با استفاده از روش های به روز و مدرن، شما می توانید به نتایج بهتری دسترسی پیدا نمایید. عوامل زیادی وجود دارند که می توانند به صورت مستقیم بر روی کیفیت نهایی تاثیر گذار باشند. اولین مسئله مهمی که شما باید آن را مد نظر خود قرار دهید، مربوط به نحوه استفاده از سندبلاست می باشد. ساينده هاى ديگرى از جنس پلاستيك ، شيشه ، پوست گردو ، چوب بلال وجود دارند.

    مدیر سندبلاست باید یک شخصی را برای نظارت بر کار اپراتورها انتخاب کند تا مقررات کامل را رعایت و کنترل کنند. کلاه سندبلاست که به اپراتور داده می شود نباید توسط دیگران همان کلاه مورد استفاده قرار گیرد. فلزات در مجاورت هوا با اکسیژن ترکیب می شوند و در نتیجه لایه ای از اکسید، روی سطح فلزات را می پوشاند که در صورت باقی ماندن این اکسید، سطح فلزات کاملا پوسیده می شود. بنابراین برای جلوگیری از پوسیده شدن و از بین بردن اکسید از روی سطح فلزات از آن استفاده می کنیم. با استفاده از خدمات بهترین تیم های فعال در این زمینه، شما به راحتی می توانید پروسه سندبلاست را به اتمام برسانید.

    یکی از رایج‌ترین و قدیمی‌ترین ساینده‌ها، ماسه سیلیکا یا همان سیلیسی است که در سندبلاست به کار می‌رود. معمولا ماسه سیلیکا را زمانی مورد استفاده قرار می‌دهند که بخواهند در محل‌هایی که شرایط بازیابی وجود ندارد، از فرایند ساب پاشی استفاده کنند. سختی بالای ماسه موجب شده است که هنگام به کارگیری فرایند سندبلاست، گرد و خاک زیادی به وجود بیاید. اگر کارکنان ذرات سیلیس را به صورت آزاد و مستقیم تنفس کنند، امکان مبتلا شدن آن‌ها به بیماری تنفسی افزایش پیدا می‌کند.

    اجرای سندبلاست و رنگ

    سندبلاست مبل یکی از رایج‌ترین فعالیت‌های مرتبط با تمیزکاری پاششی سطوح چوبی است. سند بلاست روی شیشه فرآیندی است که برای ساخت شیشه مات و طراحی بر روی شیشه به کمک شابلون مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیشه مات برای ساخت در، پنجره، لیوان و المان‌های تزئینی کاربرد دارد. اگر در زمینه هنر حرفه‌ای باشید، با این روش می‌توانید روی سطوحی مانند شیشه، چوب و…، الگوی مورد نظر را به راحتی طراحی کنید.

    نکته مهم درمورد استفاده از مسباره این است که هیچگونه آلودگی زیست محیطی را بوجود نمی آورد. شن سند بلاست مسباره دارای حداقل سلیکای آزاد یا همان سلیس متبلورکه مقدار آن زیر ۱% است می باشد که در دسته A قرار می گیرد. این تقسیم بندی با توجه به ساینده های سرباره ای در استاندارد مهم و بین المللی SSPC-AB1صورت گرفته است. شرکت مسباره پیشرو روش پارسه فعالیت خود را از سال 1392 در جهت پیشبرد اهداف بزرگ کشور در زمینه صنایع مختلف از جمله نفت، گاز و پتروشیمی شروع کرده است و یکی از بزرگترین تولید کنندگان مسباره در ایران می باشد. یکی از مهمترین فعالیت های این شرکت تولید ، عرضه و صادرات انواع شن سند بلاست از جمله مسباره و گارنت می باشد.

    بزرگترین مزیت شات بلاست، استفاده کمتر از هوای فشرده نسبت به روش‌های دیگر است. از معایب شات بلاست نیز می‌توان به بزرگ بودن تجهیزات و عدم امکان اجرا بر روی سطوح ناهموار اشاره کرد. در این روش نیز مواد ساینده و لایه سطحی به واحد جمع‌آوری منتقل می‌شوند.

    همانطور که قبلاً ذکر کردیم در عملیات سندبلاست از مواد ساینده مختلفی استفاده می شود که نوع آن به جنس سطح مورد نظر بستگی دارد. همانطور که مشاهده می کنید برای سندبلاست از مواد ساینده گوناگونی استفاده می شود که نوع مواد ساینده مصرفی به نوع و جنس سطح مورد نظر و همچنین مکان و محلی که قرار است تجهیزات در آن جا سندبلاست شوند بستگی دارد. از این نوع شیشه ها به دلیل رنگی بودن و می توان برای پروژه های تزئینی استفاده می شود. همچنین شیشه های سندبلاست رنگی برای طراحی در دکوراسیون داخلی کلاسیک نیز کاربرد دارد.

    در پیستوله ماسه پاش، معمولاً از گریت‌های خشن و ریز استفاده می‌شود که با استفاده از فشار هوا، به سطح مورد نظر پاشیده می‌شوند و باعث پاکسازی و تمیز کردن سطح می‌شوند. همچنین، برخی از پیستولهای ماسه پاش با قابلیت تنظیم فشار هوا و سرعت پاشش مجهز شده‌اند تا بتوان در کاربردهای مختلف از آن‌ها استفاده کرد. سندبلاست شیشه تکنیک استفاده از ابزار خاصی به نام سندبلاست برای برداشتن یا حک کردن سطوح با ماسه بر روی شیشه است.

    از سمتی دیگر ابعاد و نوع مواد سایند و تجهیزات اصلی مانند نازل‌ها در این مرحله مشخص می‌شوند. با اطمینان از ایمنی فردی و کاری در محیط ساینده را انتخاب کرده و مخزن سندبلاست را با آن پر می‌کنیم. ساینده‌های مورداستفاده می‌توانند اکسید آلومینیوم، کاربید سیلیکون، قلع، پلاستیک، دانه‌های شیشه، ماسه و شن باشند. ساب پاشی (Abrasive Blasting) یا تمیزکاری‌پاششی (Abrasive Cleaning) از روش‌هایی است که برای تمیزکاری و آماده سازی سطوح مواد مختلف مانند چوب، بتن و … استفاده می‌شود.

    دستگاه سندبلاست چیست؟

    در طول عملیات سندبلاست ، تنها مناطقی که قرار است شفاف بماند برای محافظت از پاشش با چسب مخصوص پوشانده می شود. ایمنی را در نظر داشته باشید و از عینک و دستکش لاستیکی استفاده کنید. شن و ماسه در محیط پخش می شود ری کرش می کند و اگر بدن خود را نپوشانید در مکان هایی که نمی خواهید ماسه به پا یا سر و صورتتان وارد می شود. این تقریباً حداکثر میزان توصیه شده برای کاربرد روی چوب است ، اما بسته به استحکام چوب امکان سندبلاست سخت تری را برای گونه های قدیمی تر و محکم تر فراهم می کند. نوعی طراحی روی شیشه به حساب می‌آید که به صورت خطوط منظم عمودی و افقی و یا شطرنجی روی شیشه نقش پیدا می‌کند.

    این دستگاه از ساینده های ذرات، همراه با کمپرسور هوا و یک نازل دستی استفاده می کند که

    ترکیبی از هوا و ذرات از آن ها آزاد می شود. سپس سطح آن را خورده و به از بین بردن زنگ زدگی، از بین بردن لایه اکسید کننده، تنش زایی، تنظیم ضریب اصطکاک، تنظیم دقیق، چسبندگی زیاد، زیباسازی، مه زدگی و بهبود سطح مواد کمک می کند. اگر برای شما هم سوال است که سندبلاست چیست به زبان ساده می توان گفت که

    یک روش پردازش مخرب برای سطح مواد است. اپراتور نباید به صورت پیوسته بیشتر از مدت ۴۰ دقیقه مشغول اجرای سندبلاست باشد و همچنین در مدت یک شبانه روز کمتر از ۸ ساعت باید عملیات سندبلاست را انجام دهد. ناظر سندبلاست باید قبل از اجرای عملیات، تمام تجهیزات مانند بست ها، شیلنگ ها و … را بازدید کند و در صورت سالم بودن آنها اجازه ی انجام عملیات را بدهد.

    در این روش، ذرات کربن دی اکسید جامد (شبیه ذرات برف) با فشار بالا به سطح مورد نظر اعمال می‌شوند. همین موضوع، آیس بلاست را به یک روش منحصر به فرد برای تمیزکاری تجهیزات فرآوری مواد غذایی تبدیل کرده است. ساچمه (قطعات کروی) و ساچمه شکسته یا «گریت» (Grit)، از ساینده‌های فلزی مورد استفاده در تمیزکاری پاششی هستند که اغلب با استفاده از فولاد یا چدن ساخته می‌شوند.

    ساچمه و گریت را می‌توان بر روی انواع مختلف سطوح به منظور از بین بردن آلودگی‌ها، برداشتن لایه رویی (قبل از پوشش‌دهی) و ساچمه‌زنی استفاده کرد. ابعاد، سختی و شکل ذرات در این حالت، اهمیت بالایی در خروجی ساب پاشی دارند. اگرچه سندبلاست، فقط یکی از روش‌های ساب پاشی است که برای تمیزکاری، پرداخت و تغییر شکل سطوح سخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دستگاه مورد استفاده در این فرآیند، «سندبلاستر» (Sandblaster) می‌گویند. ایعاد شیشه، نوع شیشه سندبلاست و نوع طرحی که برای اجرای سندبلاست انتخاب می کنید هر یک از عوامل تاثیرگذار بر قیمت شیشه سند بلاست هستند.

    لازم به ذکر است که فرآیند شات بلاست برای قطعات کوچک کاربردی ندارد؛ زیرا فشار بالای تمیزکاری باعث تغییرشکل قطعه فلزی می شود. در صنعت برای برطرف کردن زنگ آهن از روش های کاربردی مختلفی استفاده می شود. از جمله می‌توان به سندبلاست، شات بلاست، واتر جت،لیزر زنی، الکترولیز و … اشاره کرد. ازجمله راهکارهای دیگر که برای حذف زنگ زدگی آهن به کار می روند می توان روش های شیمیایی مانند اسیدشویی و استفاده از مواد شوینده را نام برد. رنگ آمیزی صنعتی در واقع در برگیرنده پوشش دهی و رنگ کردن تجهیزات ، قطعات و محیط صنعتی را شامل می‌گردد و حائز اهمیت بالایی نیز هست که می توان به برخی از ابعاد فنی آن اشاره کرد. به عنوان مثال کاهش استهلاک، حفظ نظام و جلوه ی بصری کار، بالا رفتن ارتفاع عمر قطعه مربوطه، نشان دادن اهمیت بعضی از تجهیزات یا لوله های تاسیسات که بوسیله رنگ و پوشش دهی اعمال گردیده بر روی آن مشخص می گردد.

    سندبلاست چیست؟سندبلاست به اصطلاح کلی به پاشیدن ذرات ریز شن توسط بخار و یا فشار هوا بر روی هر جسمی را می نامند. دریافت پرمیت، تحویل به موقع کار و نظارت بر ایمنی، همه این موارد از جمله مواردی می باشد که بایستی به وسیله شرکت ها رعایت شود. همان گونه که ذکر کردیم در فرایند سندبلاست از ذرات سیلیس و ماسه استفاده می شود.

    امروزه در تمام شهرها به دلیل آلودگی‌ها و گردو غبار و باران‌های اسیدی و دود وسیله نقلیه باعث شده نمای ساختمان سنگ و آجر بسیار کثیف و جرم گرفته شده است و نمای ساختمان بسیار زشت و زننده شده است. مشخص است که از این روش نمی‌توان به عنوان ناجی ما در برابر تمام آلودگی‌های نمای ساختمان استفاده کرد. در مرحله اول آلودگی ها را از بین می برد بسیاری از آلاینده های احتمالی وجود دارند که می توانند در طول فرآیند تولید با اجزای شما تماس پیدا کنند و استفاده از روکش ها را تقریباً غیر ممکن می سازد. زمانيكه فلزات در مجاورت اكسيژن هوا قرار گيرند اكسيد شده و دچار زنگ زدگي ميشوند. زنگ زدگي را به اصطلاح خوردگي گويند، ادامه پيدا كردن اين عمل باعث بروز خوردگي كامل ميشود . براي جلوگيري از خراشيدگي هنگام فرآيند حذف زنگ زدگي نياز به ظرافت داريم.

    مسباره را در هنگام جداسازی آهن در کوره‌های ذوب آهن از ناخالصی‌های موجود در سنگ آهن استخراج می کنند که در واقع یک محصول مصنوعی و جانبی پرکاربرد است. در عملیات سندینگ ( سندبلاست ) سطح قطعه مات یکدست و زبر می‌گردد که درجه زبری ایجاد شده بر روی سطح بستگی به جنس و درجه درشتی ساینده مورد استفاده در دستگاه دارد. رعایت نکات ایمنی مستلزم این می‌باشد که کارگران حتما از کلاههای ایمنی، لباس، کفشهای ایمنی، دستکش ، گوشگیر، عینک محافظ و تجهیزاتی از این قبیل که توسط سازمان OSHA توصیه شده، استفاده نمایند. ابزارآلات مربوط به سیستم تنفسی مناسب را حتما در اختیار کارگرانتان قرار دهید. حفاظت ها و نکات ایمنی تنفسی برای فرآیند سندبلاست حائز اهمیت می‌باشد. جهت خرید نازل سندبلاست مناسب با حجم و نوع کارتان حتماً بعد از مشاوره با سام بلاست و انتخاب محصول مورد نظر  اقدام نمایید.