• Elgaard Self posted an update 7 months, 2 weeks ago

    این فرآیند در صنایع مختلف مانند خودروسازی، کشتی‌سازی، ساختمان‌سازی، و موارد دیگر کاربرد دارد. سند بلاست یکی از روش های ساب ‌پاشی بوده که برای تمیز کردن سطوح فلزی از زنگ ‌زدگی و آلودگی سطحی به کار گرفته می شود. سندبلاست نوعی فرآیند سطحی است که با استفاده از ساینده های طبیعی با فشار بالای هوا، سطح را تمیزکاری می کند. سندبلاست، شن ‌زنی یا شن پاشی، به صورت پرتاب شن و ماسه از طریق جریان فشرده هوا به سمت سطح فلزی تعریف می شود. هوای فشرده در سندبلاست به عنوان نیروی محرکه پرتاب ماسه مورد استفاده قرار می گیرد. در اصل هوای فشرده مواد ساینده همچون شن و ماسه را با فشار بسیار بالایی به سمت فلز زنگ زده پرتاب می کند.

    قطعاً از لحاظ قیمتی مدل های تمام چوب یا روکش چوب قیمت بالاتری نسبت به بقیه مدل ها دارند. قبل از خرید دستگاه مورد نظرتان، حتماً با متخصصین سام بلاست مشاوره داشته باشید تا بهترین محصول با کارآیی مناسب هدف شما را به شما معرفی نمایند. این روش بهترین پیشنهاد برای خطوط ریخته گری سنگین و حساس که نیاز به عملکرد با هزینه پایین در عین دقت دارد می باشد. لازم به ذکر است دستگاه های شات بلاست مدل میزی در اندازه های بزرگ و افزایش تعداد توربین های آن با سفارش مشتری قابل انجام می باشد.

    • در این فناوری که در انگلیسی (wetblast) خوانده می‌شود، مواد ساینده در حالی که با آب مخلوط شده‌اند، به وسیله هوای فشرده به قطعه برخورد می‌کنند.
    • در بین دو روش گلس‌بلاست با فشار و مکش، استفاده از فشار، سرعت فرایند را بیشتر می‌کند و در نتیجه می‌تواند تغییراتی را بر روی سطح ایجادکند (در صورتی که زمان و فشار فرایند کنترل نشود).
    • فرآیند انفجار ماسه ای اولین بار توسط بنیامین تیلغمان در پایان قرن نوزدهم معرفی شد.
    • نرمی نسبی سطح چوبی باعث شده قابلیت حکاکی روی آن ایجاد شود و سرعت تمیزکاری افزایش یابد.
    • برای این کار شما باید یک کمپرسور هوا ، دیگ سندبلاست ، شیلنگ و میله و نازل را از یک مغازه اجاره تجهیزات محلی اجاره کنید.

    برای اینکه کار کیفیت بالایی داشته باشد از مواد دارای شکل و اندازه یکنواخت استفاده نمایید. در هنگام کار با این دستگاه از عینک محافظ، روپوش ضخیم و دستکش استفاده کنید چرا که مواد با سرعت از این دستگاه خارج می‌شوند و در صورت برخورد با پوست باعث ساییدگی می‌شوند. این روش توسط بنجامین چو تیلگمان در سال ۱۸۷۰ که یک فرد نظامی و در حال خدمت در یک منطقه بیابانی در سال۷۰ ۱۸میلادی بود با مشاهده برخورد ماسه های بادی به سطح شیشه و کدر شدن سطح شیشه با الهام از این پدیده اختراع شد.

    این ذرات اگر با پوست انسان برخورد کنند، بدون تردید منجر به ساییده شدن و جراحت آن می‌شوند. از این رو سندبلاست‌کار باید از وسایل و تجهیزات ایمنی کامل نظیر دستکش، عینک، ماسک دهان و بینی و لباس کار مخصوص شن‌پاشی استفاده کند. قابل توجه است که در فضاهای بسته مثل مخازن، اپراتور حتما باید به لباس و کلاه دارای اکسیژن مجهز باشد. مقدار ساینده‌ای که از دیگ سندبلاست خارج می‌شود را می‌توان تنظیم کرد. معمولا سندبلاست قابل حمل یا همان پرتابل، روی کامیون‌ها متصل می‌شود. ساینده در سندبلاست مرطوب در برابر جریان فشار آب واقع می‌شود که این فرایند موجب ایجاد دوغاب می‌شود.

    آیا می توانید از سندبلاست روی چوب استفاده کنید؟

    از دیگر مصارف این ماشین ها بکارگیری در خطوط شات پینینگ فنر می باشد . روش کار در این دستگاه بدین صورت است که قطعات از قسمت بالای بشکه در بشکه ریخته شده و براثر چرخش بشکه قطعات نیز روی یکدیگر غلطیده و با پاشش ساچمه برروی قطعه، کلیه سطوح قطعه تمیز می گردد . شات بلاست به عملیاتی گفته می شود که در آن از مواد ساینده ساچمه برای پاشش به سطوح و حذف آلودگی ها و زنگ زدگی ها استفاده می شود. جنس ساچمه هایی که در عملیات شات بلاست استفاده می شود فولادی , گرانول سیلیکون و ….می باشد. سندبلاست و شات بلاست هر دو روش هایی برای حذف آلودگی ها، زنگ زدگی ها و حذف رنگ های قدیمی از سطوح می باشند. برای اینکه بدانیم تفاوت سندبلاست و شات بلاست چیست ابتدا هر کدام را به صورت جداگانه توضیح می دهیم سپس به ذکر تفاوت آن ها می پردازیم؛ پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

    سندبلاست روی سطوح مختلف، کاربردهای متفاوتی دارد که در ادامه این کاربردها را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم. برای خرید دستگاه های سندبلاست می‌توانید از راهنمایی های مهندسین و کارشناسان شرکت بادرو کمپرسور بهره‌مند شوید و از تخفیفات ویژه‌ این مجموعه استفاده کنید. دوم اینکه زنگ زدگی را از بین می برد سندبلاست می تواند به سرعت و به طور موثر زنگ زدگی را از بین ببرد و سطوح فلزی را به حالت قبل از اکسیداسیون بازگرداند. ماسه سندبلاست شامل ماسه سيليس جنس كوارتز می باشد كه با گذشت زمان، به وسيله اب و باد تبديل به دانه هاي ريز مي شود. شن و ماسه سيليس ماده اصلی انواع گلس هاي استاندارد نيز مي باشد و مسباره محصولی مصنوعی است كه طی عمليات جداسازی آهن در كوره ذوب آهن از ناخالصی های موجود در سنگ آهن بوجود می آيد.

    ساچمه و گریت را می‌توان بر روی انواع مختلف سطوح به منظور از بین بردن آلودگی‌ها، برداشتن لایه رویی (قبل از پوشش‌دهی) و ساچمه‌زنی استفاده کرد. ابعاد، سختی و شکل ذرات در این حالت، اهمیت بالایی در خروجی ساب پاشی دارند. اگرچه سندبلاست، فقط یکی از روش‌های ساب پاشی است که برای تمیزکاری، پرداخت و تغییر شکل سطوح سخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دستگاه مورد استفاده در این فرآیند، «سندبلاستر» (Sandblaster) می‌گویند. ایعاد شیشه، نوع شیشه سندبلاست و نوع طرحی که برای اجرای سندبلاست انتخاب می کنید هر یک از عوامل تاثیرگذار بر قیمت شیشه سند بلاست هستند.

    در این محیط تنها مواردی که باید قرار گیرد تجهیزات جانبی سندبلاست است. در این مرحله باید اطمینان داشت که شیلنگ‌ها در جای خود محکم هستند و همچنین این اطمینان حاصل شود که مزن، محفظه و بست‌ها کاملاً بسته هستند. قبل از شروع کار سطوحی که ظریف هستند باید از ساینده‌ها دور نگه داشته شوند؛ این کار از آسیب جدی به سطح جلوگیری می‌کند. سند (sand) به معنی ماسه و بلاست (blast) به معنی انفجار و پرتاب می‌باشد. در اصطلاح از سیلیس پاشی یا پرتاب ماسه و شن با فشار بسیار زیاد هوا را سندبلاست می گویند. در این مقاله تلاش بر این شد تا شما را با سندبلاست یا ساب پاشی بیشتر آشنا کنیم و توضیحات مفصلی را درباره این فرایند در اختیار شما قرار دهیم.

    تیلگمن با این کار خدمت بزرگی را به جامعه بشریت عرضه داشت ، زیرا در بسیاری موارد هزینه روشهای جایگزین تمیزکاری و آماده سازی قدیمی سطوح ، نسبت به سندبلاست بسیار گران قیمت و گاهی غیر ممکن است . فرآیند سندبلاست کاربردهای زیادی در صنایع مختلف از جمله صنعت چوب دارد. این فرایند باعث پاک کردن، شکل دادن و صاف کردن سطوح، با استفاده از پاشش ذرات ریز جامد با سرعت بالا می‌شود. کارایی سندبلاست تا حدودی شبیه به سنباده‌زنی است، با این تفاوت که روش سندبلاست عملکرد بهتری در پاک‌سازی سطح چوب دارد. حتی گوشه‌ها و نقاطی که دسترسی به آنها دشوار است را هم به راحتی می‌توان سندبلاست کرد. استفاده از روش سندبلاست برای قطعات چوبی مانند در و پنجره بسیار رایج است.

    این دستگاه ها ماسه سیلیس ریز آسیاب شده را به عنوان ماده اولیه نیاز دارند. از این مواد اولیه برای تمیز کردن و یا ساییدن یک سطح از زنگ زدگی، رنگ و سایر موارد استفاده می کنند. سندبلاست یک روش بسیار موثر در شکل دهی، پاکسازی ، یا هموار نمودن  انواع  سطوح است . نتیجه این روش بر روی سطوح مشابه روش سمباده زدن با ورقهای سمباده است با این تفاوت که  در روش سندبلاست مشکلاتی از قبیل ایجاد گوشه یا برآمدگی در سطح پایانی وجود نخواهد آمد . به علاوه اگر بخواهیم سند بلاست را بصورت لغوی و جز به جزبررسی کنیم ، سند ( sand ) به معنی ماسه و بلاست (blast) به معنی انفجار است یا ماسه پاشی با فشار بسیار بالا. در هنگام عملیات سند بلاست محیط اطراف اپراتور پر از گرد و غبار ناشی از سند بلاست کاری می‌باشد.

    مدیر سندبلاست باید یک شخصی را برای نظارت بر کار اپراتورها انتخاب کند تا مقررات کامل را رعایت و کنترل کنند. کلاه سندبلاست که به اپراتور داده می شود نباید توسط دیگران همان کلاه مورد استفاده قرار گیرد. فلزات در مجاورت هوا با اکسیژن ترکیب می شوند و در نتیجه لایه ای از اکسید، روی سطح فلزات را می پوشاند که در صورت باقی ماندن این اکسید، سطح فلزات کاملا پوسیده می شود. بنابراین برای جلوگیری از پوسیده شدن و از بین بردن اکسید از روی سطح فلزات از آن استفاده می کنیم. با استفاده از خدمات بهترین تیم های فعال در این زمینه، شما به راحتی می توانید پروسه سندبلاست را به اتمام برسانید.

    دقت داشته باشید که هر ساینده مزیت و معایبی دارد که بر اساس شرایط انتخاب این مورد تغییر می کند. با توجه به اثر انفجار ساینده، این فرآیند انفجار می تواند هم برای تمیز کردن و هم برای از بین بردن مواد استفاده شود. اثر ضربه و برش باعث می شود سطح مورد نظر از درجه تمیزی و زبری متفاوت برخوردار شود به طوری که

    خصوصیات مکانیکی سطح بهبود می یابد. کلمه سندبلاست (sandblast) یک واژه انگلیسی می باشد که

    از دو واژه سند (sand) به معنی ماسه و هم چنین بلاست (blast) به معنای انفجار و پرتاب گرفته شده است.

    توجه داشته باشید که برای سطوح ضعیفی مانند چوب، سندبلاست باید با استفاده از موادی نظیر پوست گردو یا دانه‌های شیشه‌ای انجام گیرد تا آسیبی به سطح چوب وارد نشود. سیستم سندبلاست پرتابل، معمولا توسط یک کمپرسور دیزلی تغذیه می‌شود. کمپرسور هوا، حجم بالایی از هوای فشرده را به دیگ سندبلاست وارد می‌کند.

    انواع دستگاه های شات بلاست

    این روش ساب پاشی، باعث نفوذ مواد به عمق بیشتر و برداشتن همزمان یک لایه نازک از روی سطح می‌شود. به طور کلی، ساینده‌هایی نظیر ماسه، ساچمه، آلومینا و کاربید برای سندبلاست خشک و ساینده‌هایی مانند ماسه، دانه‌های شیشه‌ای و دیگر مواد معلق در آب برای سندبلاست مرطوب مناسب هستند. همه شما می دانید این روزها تنوع برای خرید میز تلویزیون بسیار زیاد شده است. از همین رو می توانید برای تلویزیون ال ای دی خود با هر ابعادی میز مناسبی را تهیه کنید.

    این میزان فشار آب، بعد از عبور از فیلترها و رسیدن به نازل دستگاه تا ۲۵۰۰ بار افزایش داده شده و آماده پرتاب می شود. مزیت اصلی روش این راهکار نسبت به روش ‌های دیگر، این است که هیچ گونه آلودگی سطحی ایجاد نمی کند. شایان ذکر است میزان فشار و دبی جریان آب، به‌منظور عملکرد صحیح واترجت باید به طور کامل کنترل و بررسی شود. ایده اصلی سندبلاست و استفاده از ماسه از فرایند مکانیکی فرسایش شن در طبیعت الهام گرفته شده است. جایی که باد با وزش خود صخره‌ها را تغییر شکل داده و اثرات خود را بر طبیعت بر جای می‌گذارد.

    در پیستوله ماسه پاش، معمولاً از گریت‌های خشن و ریز استفاده می‌شود که با استفاده از فشار هوا، به سطح مورد نظر پاشیده می‌شوند و باعث پاکسازی و تمیز کردن سطح می‌شوند. همچنین، برخی از پیستولهای ماسه پاش با قابلیت تنظیم فشار هوا و سرعت پاشش مجهز شده‌اند تا بتوان در کاربردهای مختلف از آن‌ها استفاده کرد. سندبلاست شیشه تکنیک استفاده از ابزار خاصی به نام سندبلاست برای برداشتن یا حک کردن سطوح با ماسه بر روی شیشه است.

    با این حال، برای استفاده از دستگاه سندبلاست خانگی، باید از ایمنی‌های لازم مانند عینک و ماسک استفاده کنید و دستورالعمل‌های استفاده را به دقت دنبال کنید. استفاده از سندبلاست برای پاکسازی و تمیز کردن سطوح چوبی باید با احتیاط و با توجه به نوع چوب، سطح و حساسیت آن انجام شود. در سندبلاست خانگی، فشار هوا با استفاده از کمپرسوری کوچک تأمین می‌شود و معمولاً با یک فیلتر گرد و غبار مجهز می‌شود تا با جمع آوری ذرات پاشیده شده، از آلودگی هوا جلوگیری شود. همچنین، برخی از دستگاه‌های سندبلاست خانگی با سیستم خنک کننده و جداسازی آب و روغن مجهز شده‌اند. در دستگاه سندبلاست دستی، کارگر باید دستگاه را با دست خود حمل کرده و روی سطح مورد نظر قرار دهد و پس از پاشاندن ذرات سنگین به سطح، آن را تمیز کند. در دستگاه سندبلاست اتوماتیک، سطح مورد نظر با استفاده از یک دستگاه اتوماتیک پاکسازی می‌شود و کارگر نیازی به حمل دستگاه ندارد.

    برای این کار شما باید یک کمپرسور هوا ، دیگ سندبلاست ، شیلنگ و میله و نازل را از یک مغازه اجاره تجهیزات محلی اجاره کنید. سپس با آرامش می توانید خودتان به سندبلاست وسایل چوبی در خانه بپردازید. اگر خودتان کار می کنید ، احتمالاً سندبلاست Siphon برای شما مناسب است. همه سندبلاسترها از فشار هوا ، ماسه یا سایر مواد ساینده و تفنگ سندبلاست استفاده می کنند. چه از سندبلاست سیفون استفاده کنید و چه با بلستر فشار – بیشتر در کاربردهای تجاری استفاده می شوند. چوب قدیمی ممکن است خشن به نظر برسد ، اما لایه های ماسه ای رنگ و پوشش قدیمی آن ها زیبایی خاصی را دارند.

    در این روش برای رفع زنگ آهن از سطوح فلزی از مواد طبیعی مثل سیلیس و اکسید فلزات در اندازه‌ های مختلف استفاده می شود. این راهکار فشار هوا و اندازه مواد ساینده، ضخامت لایه سطحی تمیز کاری شده را کنترل می کند .سدبلاست روشی است که از مواد شیمیایی عاری بوده و امکان دسترسی به مناطق دورتر به هنگام تمیزکاری را ایجاد می‌ کند. از دستگاه کارواش صنعتی همراه با پاشش آب و مواد ساینده، معمولا برای پاک کردن رنگ و زنگ زدگی از روی سطوح فلزی استفاده می گردد.