• Giles Greve posted an update 11 months, 2 weeks ago

    درمان کشیدگی ماهیچه با لیزر پرتوان با قدرت بالا یک پیشرفت تکنولوژیکی نسبت به لیزر تراپی سرد بوده و قابلیت درمان سطح بسیار زیادی را نسبت به لیزر سرد، داراست. استفاده از لیزر درمانی علاوه بر فواید بیشمار و وسعت کاربردی که در زمینه پزشکی دارد، برای برخی از افراد مضر بوده و استفاده آن منع می شود. اولین مورد منع استفاده از این روش برای افراد مبتلا به سرطان است که به هیچ عنوان استفاده از لیزر درمانی برای این افراد توصیه نمی شود و فرد مبتلا قبل از درمان باید این موضوع را با پزشک معالج خود در میان بگذارد. دومین گروه از افرادی که نمی توانند از لیزر درمانی استفاده کنند، افراد مبتلا به مشکلات غده تیروئید هستند که با توجه به تاثیراتی که لیزر در متابولیسم بدن ایجاد می کند باعث بروز مشکلاتی در این دسته افراد می شود. مورد سوم منع شده توسط پزشکان، زنان باردار هستند که در طول دوران بارداری خود نمی توانند از لیزر درمانی استفاده کنند.

    در صورتی که به خاطر تومور تحت درمان هستید، ممکن است از آندوسکوپ (لوله‌ای نازک، سبک و قابل انعطاف) جهت هدایت لیزر و مشاهده بافت‌های داخل بدنتان استفاده شود. قبل از تصمیم برای انجام هر گونه عمل جراحی با لیزر، با پزشک خود مشورت کنید. با توجه به سن، سلامت کلی، برنامه مراقبت‌های بهداشتی و هزینه جراحی لیزر، ممکن است پزشک به شما توصیه کند روش‌های سنتی جراحی را انتخاب کنید. پروب دستگاه توسط درمانگر روی پوست شما حرکت داده می شود و درمانگر باید در کل زمان درمان در کنار شما حضور داشته باشد. در صورت احساس سوزش درمانگر را مطلع کنید تا تنظیمات دستگاه را چک کند. تجویز لیزر و تعداد جلسات درمانی فقط و فقط به عهده پزشک شماست.

    لیزر سطح پایین جریان خون را در پوست سر و پیاز مو بیشتر می کند و از همین طریق تقویت را برای رشد تمام موها به ارمغان می آورد. این روش لیزر درمانی به راحتی در مطب پزشک معالج یا در منزل قابل انجام است. بدون شک برای شما هم جالب است که چگونه لیزر هم برای حذف موها و هم برای رشد آنها قابل استفاده است. Low-level laser therapy که آن را به صورت مخفف LLLT می نامند، نوعی روش درمانی سطح پایین است؛ در حالتی که از لیزرهای با قدرت بالا در عمل های جراحی و برش در بافت بدن یا حذف تومورها استفاده می شود. میزان بهبودی بعد از درمان با لیزر در هر یک از افراد با دیگری متفاوت است. این موضوع با توجه به مراقبت هایی که پزشک توصیه می کند متفاوت است.

    این شرایط می‌تواند به طور قابل توجه ترمیم بافت آسیب دیده را تسریع کرده و به این ترتیب مدت زمان لازم برای ترمیم عضله، تاندون، و رباط را کاهش دهد. خار پاشنه ، معمولا در اثر فشارهای ناشی از اضافه وزن حادث می گردد. نه‌تنها امکان‌پذیر است، بلکه حتی با ترکیب این روش با شکل‌های دیگر درمان، مانند طب سوزنی، فیزیوتراپی، الکتروتراپی (برق‌درمانی) و تغذیه‌درمانی تأثیر آن بیشتر هم می‌شود. خود ما هم گاهی برای سرعت بخشیدن به تسکین درد، لیزر درمانی‌ را با شیوه‌های مخصوصی ترکیب می‌کنیم.

    نوری که در لیزردرمانی استفاده می شود به حدی شدید است که می توان از آن برای شکل دادن الماس یا برش فولاد استفاده کرد. در علم پزشکی، لیزر به جراحان اجازه می دهد تا بتوانند روی یک ناحیه کوچک تمرکز کرده و با دقت بسیار بالا آن منطقه را مورد هدف قرار داده و به بافت های اطراف آسیب کمتری وارد شود. لیزردرمانی، نسبت به جراحی های سنتی میزان درد، التهاب و زخم کمتری ایجاد می کند. با این حال، لیزردرمانی می تواند گران باشد و نیاز به درمان های مکرر دارد. لیزر درمانی پوست روش پزشکی برای درمان هر دو بیماری داخلی و خارجی مانند سرطان، بیماری های پوستی، پولیپ، لوزالمعده به کمک نور لیزر است. نور لیزر پرتوی قوی از نور است که می تواند برای بریدن یا سوزاندن استفاده شود.

    تقریبا پس از سه روز خارش و پس از سه هفته التهاب موضع از بین می‌رود. تعداد جلسات لیزر درمانی بسته به نوع درمان و نوع پوست هر فرد متفاوت است. در روند جوانسازی و ترمیم پوست معمولا از سه نوع لیزر CO2 یا دی اکسید کربن، لیزر N-lite و لیزر اربیوم استفاده می‌شود. برای رفع موهای زائد، رفع چین و چروک‌ها و از بین بردن جای جوش از لیزر دی اکسید کربن استفاده می‌شود.

    حتی با وجود دستان متخصص و بهترین تکنولوژی‌ها، از بین بردن کامل اسکارها هنوز ممکن نیست. به همین دلیل این امکان وجود دارد که نتایج به دست آمده ماندگار باشند. پس در صورتی‌که تمایل داشتید تا آن را امتحان کنید، حتماً به یک کلینیک معتبر مراجعه کرده و با یک پزشک متخصص و باتجربه در این زمینه مشورت کنید. لیزرهایی که در فیزیورتراپی برای درمان درد عضلات مورد استفاده قرار میگیرند، در دو دسته کم توان و پرتوان مورد استفاده قرار می گیرند. طول موج هایی که برای درمان در حوزه فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد، بین 650 الی 1100 متغیر است. با افزایش مقدار طول موج، قدرت اشعه لیزر هم بیشتر شده و در نتیجه درمان باقت آسیب دیده بهتر انجام میگردد.

    برای درمان چین و چروک‌های ظریف از لیزر اربیوم استفاده می‌شود. یکی از روش های درمان بی اختیاری ادرار در زنان ،لیزر کف لگن می باشد.لیزر باعث گرم شدن دیواره واژن و مجرای پیشاب می­شود. این امر باعث تولید مجدد کلاژن در این نقاط می­شود، در نتیجه ضخامت دیواره مثانه و واژن افزایش می­یابد و تنگ می­شوند و متعاقبا این فرایند به محافظت از مثانه کمک می­کند. بیماری های لگن قابل درمان با لیزر شامل بیماری هایی مانند ارتریت یا التهاب مفاصل لگن، بورسیت لگن ( التهاب کیسه های کوچک پر از مایع در مفصل ) می باشند و برخی موارد بیماران دچار هردو بیماری ارتریت و بورسیت مفاصل لگن ، هستند. برخی بیماران تعویض مفصل را تنها راه چاره درمان درد لگن می دانند.

    • به خاطر اینکه لیزر پرتوان می‌تواند به بافت‌های عمیق بدن نفوذ کند، بخش زیادی از عضلات، رباط‌ها، تاندون‌ها، مفاصل، اعصاب و بخش‌های زیر پوست را با استفاده از این روش می‌توان تحت درمان قرار داد.
    • چنانچه نیاز باشد با این روش برای بعضی از بیماری ها برش هایی را روی بدن ایجاد کنند، به دلیل دقت بالا در نور لیزر، این برش ها کوچکتر و عمق کمتری دارند.
    • هدف اصلی لیزردرمانی، تحریک سلول برای انجام عملکرد طبیعی آن، با سرعت بیشتری است.
    • این به دلیل تعداد کم مطالعات، مقایسه‌های مختلف، نتایج متناقض، تعداد کم شرکت‌کنندگان و کمبود داده‌های موجود است.
    • عارضه ی مورد درمان و وضعیت کلی سلامت بیمار، تعیین کننده ی تعداد جلسات مورد نیاز برایلیزر درمانی در فیزیو تراپیمی باشند.

    اثر تسکینی این درمان کاملاً واقعی بوده و تسکین دائمی خواهد داشت. بیماران معمولاً کاملاً تسکین نیافته یا علائم درد آنها پس از اولین جلسه درمان از بین نمی‌رود. باید چندین جلسه درمان انجام شود، معمولاً بین 8 الی 30 جلسه، که به شدت و طول زمان عارضه بستگی دارد. مصدومیت‌های کهنه چند روز پس از درمان عود می‌کنند، ولی در بیشتر بیماران این مسئله موقتی است و تنها چند روز ادامه می‌یابد. به چند دلیل لیزر درمانی برای درد بهتر از هر نوع روش سنتی دیگر از جمله جراحی، مصرف دارو و درمان‌های فیزیکی است. لیزر درمانی سرد نباید برای ضایعات سرطانی مشکوک یا افراد باردار انجام شود.

    با توجه به سن، سلامت کلی، برنامه مراقبت های بهداشتی و هزینه لیزر درمانی، ممکن است پزشک توصیه کند روش‌های سنتی جراحی را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر شما کمتر از 18 سال دارید، نباید جراحی چشم لیزیک انجام دهید. لیزرهای آرگون همچنین برش‌های کم عمقی ایجاد می‌کنند و می‌توانند برای فعال سازی داروهای حساس به نور (با نور فعال) در طی درمان فتودینامیکی مورد استفاده قرار گیرند. این نوع درمان سرطان، نور را با شیمی درمانی ترکیب می‌ کند تا سلول‌های سرطانی بیشتری را از بین ببرد.

    هدف از این همکاری آشنایی جامعه با خدمات طب فیزیکی و توانبخشی و نیز آگاهی بیماران با روشهای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های اسکلتی-عضلانی و ستون فقرات در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است. این اثرات بیشتر مربوط به لیزرهای پر توان با ایمپالسهای کوتاه و انرژی بسیار بالا صورت می گیرد و باعث ایجاد امواج Pressure wave و اثرات تحریکی روی بافتها شده و پرولیفراسیون سلولی را تحریک می کنند. در مجموع، نتایج این مطالعات به ما اجازه نمی‌دهند مطمئن شویم که استفاده از هر نوع لیزر-درمانی کم‌وبیش موثرتر از دیگر درمان‌های موجود برای اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئید است یا خیر. لیزر درمانی در صورتیکه اصولی و با دوز مناسب استفاده شوند فاقد عارضه جانبی بوده و هیچ خطری ندارد.

    تعداد جلسات مورد نیاز درمان با لیزر

    بیماران متفاوت‌اند اما یک دوره کامل لیزردرمانی به طور میانگین معمولاً بین 6 ماه تا 1 سال و نیم طول می‌کشد. در این روش تمام سطح پوست تحت شعاع قرار می‌گیرد و روش درمانی است که توسط بیشتر لیزرهای سنتی استفاده می‌شود. این روش می‌تواند نتایج فوق‌العاده‌ای به همراه داشته باشد اما نیازمند دوره استراحت طولانی‌تری می‌باشد. لیزردرمانی اسکار یا جای آکنه‌ها شاید برای عده‌ای آخرین راهکار باشد. در جلسه اول درمان ، درد خفیفی را در ناحیه مورد درمان احساس نماید که این موضوع به واسطه افزایش جریان خون در موضع درد کاملاً طبیعی است و خبر از ترمیم عضو آسیب دیده ، کاهش التهاب موضع و رفع ، کنترل و کاهش درد می دهد.

    میگرن را با سر درد های گردنی اشتباه نگیریم.

    در نتیجه لیزرتراپی در فیزیوتراپی به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به این که این روش درمان غیر تهاجمی است، بیمار در حین انجام آن دردی احساس نخواهد که همین مسئله موجب محبوبیت آن در میان بیماران شده است. کلاژن یکی دیگر از موادی است که در اثر تابیدن لیزر پرتوان، میزان تولید آن در بدن افزایش می یابد. به همین خاطر از این نوع لیزر تراپی می توان برای سوختگی های شدید، رفع جای بخیه و … استفاده کرد.

    این اسکارها ممکن است تغییر رنگ داده یا قرمز شوند و هم‌چنین باعث درد و خارش شوند. طیف وسیعی از درمان‌ها از جمله ژل‌های سیلیکونی و استروئیدها در دسترس هستند. لیزر پرتوان باعث تحریک ساخت کلاژن می شود ، در نتیجه زخم سریع تر بهبود می یابد . از لیزر پرتوان در گذشته ، در پزشکی ، تنها در جراحی ها استفاده میشد اما امروزه کاربرد آن بیشتر شده است . اول از همه این که برای لیزر درمانی به جایی مراجعه نماید که کاملا تمیز و بهداشتی باشد و متخصص ماهر هم این کار را انجام دهد. قبل از لیزر درمانی در مورد وضعیت سلامتی خود با پزشک یا متخصص صحبت کنید.

    به افرادی که روی پوست خود جوشهای سرباز و یا آکنه دارند، به دلیل خطر افزایش بیش از حد رنگدانه یا هایپوگمانتاسیون، این درمان توصیه نمی شوند. اولین منبع لیزر در سال 1960 معرفی شد و از سال 1970 استفاده پزشکی از نور لیزر در جراحی ها و سایر رشته های پزشکی آغاز گردید. با پیشرفت دستگاهها و نیز افزایش دانش از اثرات لیزر بر ارگانها، امروزه استفاده از آن بعنوان یکی از شایعترین عوامل یا مودالیته های فیزیکی بکار گرفته شده محسوب شده و باعث انقلابی در درمان بیماریهای عضلانی-اسکلتی گردیده است. لیزر پرتوان خطرناک نیست و باعث ایجاد عوارض جانبی نیز نمی‌ شود .

    لیزر رنگی پالس شده، به درمان ضایعات عروقی، رگ های عنکبوتی، مویرگ های شکسته، خطوط ریز اطراف چشم و علائم کشش کمک می کند. آن ها در ترموتراپی بینابینی برای نوعی از سرطان استفاده می شوند. به پرپشت شدن موها و درمان فولیکول‌های مو ضعیف و نازک کمک میکند.

    در رتبه بعد اسکارهای واگنی قرار دارند که آن‌ها نیز به درمان جواب می‌دهند. اما اسکارهای چکشی به دلیل دهانه تنگ و عمق زیادی که نسبت به دیگر انواع آکنه‌ها دارند، سخت‌تر درمان می‌شوند. بلی ، لیزر تراپی یکی از بهترین ، سریع ترین و موثرترین نوع درمان در کاهش درد و التهابات در فیزیوتراپی می باشد. لیزر با افزایش جریان خون موضعی در ترمیم و بهبودی بافت‌های آسیب دیده بسیار موثر است. لیزر به صورت کلی باعث کاهش التهاب و تسریع بهبودی بافت های آسیب دیده میشود.

    وجود بهترین تکنولوژی و جدیدترین دستگاه های فیزیوتراپی – لیزرتراپی – تکارتراپی – الکتروتراپی . اما باید توجه داشت که لیزر درمانی محدودیت هایی را هم دارا می باشد . به عنوان مثال این عمل برای خانم های باردار یا افرادی که دارو های حساس کننده ی پوستی استفاده می کنند خطرناک می باشد . در لیزر درمانی پس از انجام این عمل ، عوارض جانبی وجود ندارد یا احتمال بروز آن بسیار اندک می باشد . لیزر در اصل یک نور است که اشعه ای پر انرژی می باشد که می تواند این انرژی را به صورت کنترل شده و انتخابی به بافت ها منتقل کند و موجب درمان آن بافت شود . با سلام استفاده از لیزردرمانی در موارد پیس میکر جزء کنتر اندیکاسیون ها نمی باشد.

    برای انجام هر کدام از این موارد، از انواع لیزرها استفاده می‌شود؛ لیزرهای حاوی دی اکسید کربن برش‌های سطحی ایجاد می‌کنند. آن‌ها اغلب برای سرطان‌های سطحی مانند سرطان پوست استفاده می‌شوند. لیزر درمانی در منزل با دستگاه‌های لیزر درمانی سرد انجام می‌شود و برای درمان بیماری‌های نواحی شکمی، دست، پا و مانند آن انجام می‌شود. پس از انجام لیزر درمانی در منزل، نیاز است چند روز استراحت کنید و یا اگر درد و ناراحتی داشت، از داروی مسکن استفاده نکنید.

    نور لیزر بسیار باریک است و به همین خاطر به بافت‌های اطراف ضایعه آسیبی نمی‌زند در تیجه پزشکان زیادی هم تمایل دارند تا درمان‌های خود را با استفاده از نور پر توان لیزر انجام دهند. لیزر کاربردهای زیادی در زیبایی دارد که در ادامه مطلب به آنها اشاره می‌کنیم. لیزر پرتوان با تسریع فرآیند ترمیم سلولی، بهبود جریان خون به نواحی آسیب دیده بدن و دفع موثرتر ضایعات ناشی از سوخت و ساز سلولی تشکیل بافت زخم در نتیجه ایجاد بریدگی، سوختگی و عمل جراحی را کاهش می‌دهد.