• Thurston Morsing posted an update 11 months, 2 weeks ago

    فناوری لیزر انواع مختلفی دارد و در حیطه های مختلف علم پزشکی کاربرد های مختص به خود را ایفا میکنند. از فناوری لیزر در جراحی و ایجاد برش در بدن بیمار ، موارد زیبایی و جوانسازی پوست و دندانپزشکی و… لیزر منجر به تشویق ماکروفاژها برای آزادسازی فاکتورهای تحریک کننده تکثیر فیبروبلاست ها میگردد.

    و سپس با آماده سازی ناحیه آسیب دیده، لیزر به بدن بیمار تابیده می شود. این مسئله باعث می‌شود که علاوه بر آغاز روند طبیعی بازسازی سلولی در بدن، عملکرد عادی بدن بازیابی شود، با کاهش این التهابات، بیمار احساس ارامش و بیماری او تسکین میابد. بهبود فعالیت های عروقی.لیزر درمانیپر توان باعث ایجاد مویرگ های جدید در بافت آسیب دیده شده، فرایند بهبود را سرعت بخشیده، زخم ها را زود تر می بندد و بافت اسکار را کاهش می دهد. در این لیزر، قدرت پرتو خروجی بین 1 تا مگاوات بوده (24 بار قوی‌تر از لیزر کم‌توان) و عمق نفوذ لیزر بیش از 4 سانتیمتر می‌باشد.

    از دید بسیاری از مردم حتی در این زمان لیزر چیزی جدید و خطرناك می باشد به این علت که ماهیت واقعی لیزر را نمی شناسند و یا به علت جدید بودن این روش آن را با اشعه رادیواکتیو اشتباه می گیرند. لیزر در فیزیوتراپی در صورتیکه اصولی و با دوز مناسب استفاده شوند فاقد عارضه جانبی بوده و هیچ خطری برای انسان ندارد. رادیکولوپاتی ها یا التهاب ریشه های عصبی گردن و کمر در اثر دیسک، آرتروز و … آسیب های التهابی ناشی از واکنشهای سیستم ایمنی مانند التهاب مفاصل در آرتریت روماتوئید و دیگر بیماری های خود ایمن مفصلی. به دلیل وجود شواهدی با قطعیت بسیار پائین، اینکه لیزر CO2 به علاوه TAC در مقایسه با کرایوسرجری به اضافه TAC بر شدت اسکار کلوئید تاثیر می‌گذارد یا خیر نیز نامطمئن است.

    تحریک بیولوژیک با لیزر می‌تواند باعث رشد بافت و ترمیم آن شود. این نتایج تسریع فرآیند بهبود زخم و نیز کاهش قابل توجه درد، التهاب و باقی ماندن جای زخم در بدن بیمار را به همراه دارد. این نتایج به خاطر توانایی ایجاد گرما با استفاده از انرژی لیزر در نقاط هدف در بدن ایجاد می‌شود. اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئید از مشکلات پوستی شایعی هستند که در نتیجه بهبود غیر-طبیعی زخم‌ها به وجود می‌آیند. آنها می‌توانند باعث خارش، درد شده و تاثیرات جسمانی و روانی منفی بر زندگی بیماران وارد آوردند. رویکردهای مختلفی با هدف بهبود این اسکارها مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جمله کورتیکواستروئیدهای داخل-ضایعه‌ای، جراحی، و اخیرا لیزر-درمانی.

    لیزرهای با قدرت بالا می توانند به بافت ها آسیب برسانند در حالیکه لیزرهای کم توان باعث تحریک قدرت ترمیم بافت ها و تحریک سلول ها به عملکرد مجدد می شوند. در این مقاله کاربرد لیزر در ترمیم بافتی و خواص ضد دردی آن را بررسی می کنیم. به طور کلی لیزرهایی که در فیزیوتراپی و درد بکار می روند طول موجی در حدود ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ نانومتر دارند. هر چقدر طول موج کمتر باشد اثرات لیزر روی بافت های سطحی تر متمرکز می شود. برای مثال در ترمیم محل زخم از لیزرهایی با طول موج کمتر استفاده می شود و درکاهش درد مفصل زانو از لیزرهایی با طول موج بیشتر. شواهد کافی برای حمایت یا رد اثربخشی لیزر-درمانی برای درمان اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئید وجود ندارد.

    • برخی از افراد باور دارند که خطرات احتمالی می‌تواند از مزایای این نوع جراحی‌ها بیشتر باشد.
    • افزایش سرعت فرآیند بهبود همواره باعث تشکیل کمتر بافت اسکار در بدن فرد می‌شود.
    • دکتر طب فیزیکی پس از معاینه بیمار و در صورت صلاحدید این روش درمانی را پیشنهاد می‌دهد.
    • طی این فرآیند دارو با فشار خیلی زیاد بدون سوزن و درد، درون پوست تزریق می‌شود.

    حتی برای لیزرهای غیرتخریبی نیز باید یک برنامه مرطوب‌کننده تجویز شده توسط پزشک دنبال شود. همچنین از قرارگیری در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری کرده و از ضدآفتاب مناسب نیز استفاده شود. ملاسما یا ماسک حاملگی یکی از عارضه‌های بارداری است که بعضی از خانم‌ها را تا آخر عمر درگیر می‌کند. امروزه با استفاده از لیزر می‌توان این لکه‌ها را بسیار کمرنگ کرد. اگر دارای هر نوع آسیب پوستی هستید که کهنه شده و درمان آن دشوار است، زمان آن رسیده که به یک کلینیک پوست مراجعه کنید. خیر متاسفانه هنوز فیزیوتراپی با لیزر در جدول پرداخت خسارات بیمه گر پایه نمی باشد ، ولی از طریق بیمه های تکمیلی قابل وصول و دریافت می باشد.

    لیزر درمانی برای مو یک روش غیر جراحی معرفی شده و میزان قدرت لیزر کم است. لیزر مورد استفاده در این روش، لیزر کم توان یا لیزر سرد است که دارای تمامی استاندارهای بین المللی ایمنی است. همانطور که گفته شد لیزر مورد استفاده در فیزیوتراپی نسبتا بی خطر است. یکی از آسیب های شناخته شده نور لیزر، اثرات مخرب آن روی عدسی چشم است. به همین دلیل استفاده از عینک محافظ توسط بیمار و درمانگر الزامی است. استفاده از لیزر در اطفال و بانوان باردار باید با احتیاط صورت گیرد.

    لیزر پرتوان سوخت و ساز و فعالیت های سلول های بافت را افزایش می دهد . درمان با لیزر یا لیزردرمانی در واقع یکی از روش های درمانی در بیماری های مختلفی می باشد که با استفاده از نور است. و انرژی خود را به بافت‌های تحت درمان انتقال می دهد.در ادامه به تعریف لیزردرمانی ، فواید لیزردرمانی و معرفی چند مرکز برتر لیزر لگن در تهران می پردازیم.

    از این بیماریها می توان موارد زیر را نام برد:

    این انرژی دریافتی توسط سلول ها، باعث پاسخ های فیزیولوژیکی مثبتی در بدن می شود و درنتیجه موجب ترمیم سلول و عملکرد طبیعی آن می شود. در حالیکه یک جلسه درمان با لیزرهای پرتوان حداقل نیم ساعت الی یک ساعت به طول می انجامد، مدت تاباندن لیزر پرتوان به بافتها به ندرت از پنج دقیقه بیستر می شود. ابزار مخصوص لیزر ، بالای قسمت مورد نظر در بدن قرار گرفته و انرژی از ابزار لیزر به بافت آسیب‌ دیده منتقل می‌ شود و سبب تحریک سلول‌ ها و بافت‌ های رشته‌ ای شده و در نهایت منجر به ترمیم اعضای مورد نظر بدن می‌ شود . لیزر بسته به اندازه ناحیه مورد نظر و برنامه درمانی ، به مدت 30 ثانیه تا 9 دقیقه به طور مستقیم بر روی قسمت آسیب‌ دیده ، مورد استفاده قرار می‌ گیرد . این روش درمانی در بیشتر بیماران سبب ایجاد احساس آرامش می‌ شود . لیزردرمانیبا لیزر پر توان باعث افزایش تولید و آزادسازی مواد شیمیایی طبیعی تسکین درد در بدن انسان می‌ شود .

    عوارض جانبی و مشکلات لیزر درمانی:

    هزینه ی لیزر درمانی بسته به مرکز و تکنولوژی ها و دستگاه هایی است که در آن مراکز مورد استفاده قرار می گیرد . افزایش سرعت فرآیند بهبود همواره باعث تشکیل کمتر بافت اسکار در بدن فرد می‌ شود . لیزر اربیوم معمولا برای افرادی به کار می‌رود که رنگ پوست تیره تری دارند.

    برای لیزر درمانی حتما باید به افراد متخصص و ماهر مراجعه کنید. اگر لیزر درمانی طبق اصول و استانداردهای مورد نظر انجام نشود می‌تواند باعث عوارضی مثل زخم، آکنه، التهاب و عفونت شود. شایع‌ترین عوارض جانبی لیزر درمانی التهاب خارش است که معمولا پس از چند روز یا چند هفته از بین می‌رود.

    لیزر درمانی زانو تقریبا در اکثر بیماری ها قابل استفاده است و آثار آن را می توانید در درمان بیماری های چشمی، دندانی، پوستی، سرطانی و بیماری های دیگر مشاهده کنید. در توضیح این ویژگی مثبت، جالب است بدانید به سبب اینکه نور لیزر دقت بالایی دارد، به مراتب در مقایسه با انواع عمل های قدیمی و سنتی کارکرد بهتری دارد. چنانچه نیاز باشد با این روش برای بعضی از بیماری ها برش هایی را روی بدن ایجاد کنند، به دلیل دقت بالا در نور لیزر، این برش ها کوچکتر و عمق کمتری دارند. آسیب هایی که مربوط به اعصاب اندام کمر هستند، بدون انجام جراحی های پر خطر و آسیب به بافت بدن، با لیزر درمان می شوند.

    وبه راحتی میتوان بر روی نیمه فوقانی بدن استفاده کرد و تابش لیزر اثری بر شارژ الکتریکی پیس میکر ندارد. چنانچه جهت بیمار لیزر درمانی تجویز شود یا توسط پزشک معالج خود جهت لیزر درمانی ارجاع گردد، پس از معاینه و تعیین پروتکل مناسب و برنامه درمانی، جلسات لیزر درمانی شروع می کرد. توصیه می شود که در بیماران زیر از استفاده از لیزر درمانی پرهیز شود. ارزیابی تاثیرات لیزر-درمانی برای درمان اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئید.

    لیزردرمانی نسبتاً جدید است و محققان هنوز نمی‌دانند که آیا این روش خطرات طولانی مدتی دارد یا خیر. اکثر مطالعات به بررسی اثرات کوتاه مدت پرداخته‌اند، بنابراین ممکن است لیزردرمانی بتواند عوارض جانبی طولانی مدتی را ایجاد کند که هنوز مشخص نشده است. عارضه ی مورد درمان و وضعیت کلی سلامت بیمار، تعیین کننده ی تعداد جلسات مورد نیاز برای لیزر درمانی در فیزیو تراپی می باشند. لیزر درمانی با قدرت بالا، تشکیل بافت اسکار ناشی از بریدگی، خراش، سوختگی یا جراحی را کاهش می دهد.

    برنامه‌ هایی وجود دارد که LLLT را به عنوان کمکی برای ترک سیگار ارائه می‌دهد، اما شواهد کمی از تاثیر حقیقی آن برای این منظور وجود دارد. اربیم به درمان خطوط ریز، چین و چروک های کوچک تا متوسط، لکه های پوستی، آکنه، زخم، آفتاب سوختگی و خال کمک می کند. لیزر اربیم نسبت به لیزرهای CO2 کاربرد بیشتری دارد زیرا این روش به پوست و بافت های اطراف آسیب کمتری می رساند. این روش درمانی با لیزر برای افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند نیز توصیه می شود. لیزر کم توان (Low level laser therapy ) یا لیزرتراپی سرد لیزر درمانی کم توان یا لیزرتراپی سرد یک لیزر درمانی مورد تایید سازمان غذا و دارو آمریکا است.

    شرایط استفاده از لیزر درمانی در منزل​

    آنچه در این خصوص باید به عنوان بیمار لیزر درمانی بدانید، این است که دستورالعمل های پزشک معالج خود را دقیق اجرا کنید. در این راه درمانی اغلب نیازی به بیهوشی یا مصرف داروهای دیگر نیست و به همین خاطر از آن آسان تر استفاده می شود. برخی تصور می کنند که نور لیزر گرما را از خود آزاد می کند و باعث ایجاد سوختگی می شود، ولی این باور اشتباه است. پزشکان هم با بهره برداری از این روش درمانی راحت تر هستند و از آن به روش غیر تهاجمی یاد می کنند. اگر روش های استفاده از نور لیزر را بدانید، متوجه می شوید که این دامنه معالجه بسیاری از بیماری ها و عمل های زیبایی را پوشش می دهد.