• McConnell Galloway posted an update 1 year, 6 months ago

    آنها همچنین متوجه می شوند که اگر یک شیء را بیندازند، می توانند دوباره آن را بردارند. نوزادان به محض تولد شروع به یادگیری استفاده از حواس خود برای کشف جهان پیرامون خود می کنند. اغلب نوزادان تازه متولد شده می توانند روی اجسام متحرک تمرکز کرده و آنها را دنبال کنند، میزان صدا و حجم صدا را تشخیص دهند، همه رنگ ها را ببینند و رنگ و روشنایی آنها را تشخیص دهند و شروع به پیش بینی رویدادهایی مانند مکیدن برای تغذیه از شیر مادر کنند. تقلید از حالات چهره دیگران، مانند لبخند زدن و اخم کردن را انجام دهند و به صداهای آشنا پاسخ دهند. زمانی اعتقاد بر این بود که نوزادان فاقد توانایی تفکر یا ایجاد ایده های پیچیده هستند و تا زمانی که زبان را یاد نگیرند، بدون شناخت باقی می مانند. اکنون مشخص شده است که نوزادان از بدو تولد از محیط اطراف خود آگاه هستند و به کاوش علاقه مند هستند.

    یکی از شاخه های مهم کاردرمانی می باشد که به درمان و کاهش مشکلات ذهنی در کودکان کمک می کند. کاردرمانی ذهنی در کودکان با بهره گیری از متدهای تخصصی به آموزش مفاهیم شناختی در کاردرمانی ذهنی وجود دارد به نام کاردرمانی ذهنی – آموزشی که کودکان با مفاهیم رنگ ها، میوه ها، حیوانات و مشاغل و مجموعا مفاهیم پیش دبستانی آشنا می شوند. کاردرمانی ذهنی به کودکانی که به دلیل اختلالات مختلف، در مراحل رشدی و نقاط عطف رشدی تاخیر داشته اند کمک می کند تا حداکثر توانایی را کسب کرده و اختلاف سن رشدی و تقویمی خود را به حداقل برسانند. لازم به ذکر است تکنیک‌های مورد استفاده در برنامه کاردرمانی ذهنی هر فردی به طور کاملا هدفمند انتخاب می‌شود تا مهارت‌های مورد نیاز فرد بیمار را تقویت کرده و از آسیب بیشتر به وی جلوگیری کند. این فعالیت‌ها در کنار تمرینات مختلف جسمی و با استفاده از تکنیک‌های روانشناسی برای هر شخص انتخاب می‌شود. همانطور که گفته شد یک درمانگر متخصص نه تنها مسلط به آناتومی و فیزیولوژی بدن انسان است با روانشناسی نیزآشنایی دارد.

    هدف از کاردرمانی ذهنی کودکان شناسایی نقاط ضعف کودک در انجام کارهای ضروی و روزمره و بهبود توانایی های کودک در جهت زندگی بهتر و ارتباط قوی تر با جامعه است. کاردرمانگر در این حوزه سعی می کند با ایجاد تغییراتی در محیط زندگی و کار فرد سعی در بهبود مهارت های فرد در ایجاد ارتباط موثر با آن ها دارد. کاردرمانی ذهنی در منزل نظر داشته باشید که بسیاری از اختلالات جسمی و ذهنی با هم وجود دارند و به ندرت پیش می‌آید که یک کودک فقط از اختلالات جسمی یا ذهنی رنج ببرد. به همین دلیل بسیاری از اختلالات جسمی مانند فلج مغزی و سندروم داون در این لیست دیده می‌شود. از طرفی دیگر تعداد اختلالاتی که می‌توانند از خدمات کاردرمانی ذهنی استفاده کنند بسیار زیاد است و لیست کامل آن ها در این نوشته نمی‌گنجد، بنابراین در صورت نیاز باید به مراکز معتبر کاردرمانی مراجعه کنید تا ارزیابی‌های لازم را به عمل آورند. کاردرمانی ذهنی بر اساس مراحل تکاملی کودکان و تاخیرهای رشدی به وجود آمده در آن ها تحت تاثیر اختلالات گوناگون ، بدنبال کمک به کودک جهت کسب حداکثر توانایی و استقلال و کاهش فاصله ی سن رشدی و تقویمی در کودکان است.

    این کودکان مشکلات شنیداری و بینایی دارند و در درک و شناخت محیط پیرامون خود نیز دچار مشکلاتی می باشند. اما افرادی که در حوزه کاردرمانی ذهنی فعالیت می‌کنند بیشتر بر روی مهارت های ظریف و حرکتی و ذهنی تمرکز می کنند تا مهارت های حسی و درکی آنان را مانند مهارت‌ های شناختی و بینایی و پردازش حسی را افزایش بدهند. تقویت مهارت های ارتباطی ، بهبود مشکلات حسی و تقویت مهارت های ترسیمی و رشد نقاشی از جمله فواید کاردرمانی ذهنی هستند که با مراجعه به کلینیک کاردرمانی لبخند در شرق تهران ( کاردرمانی در پیروزی ) می توانید از آن ها بهره مند شوید. توانبخشی شناختی کودکان در زمینه مهارت های ذهنی و کارکردهای اجرایی مغز در کودکان فعالیت می نماید. کاردرمانان ذهنی با تجربه با استفاده از رویکردهای شناختی به درمان کودکان با اختلالاتی نظیر اوتیسم، بیش فعالی ، اختلال یادگیری و SPD و… می پردازند. با استفاده از مدالیته های مختلف درمانی و استفاده از ابزار های طراحی شده در توانبخشی ذهنی کودکان مانند سنسوری روم، اتاق شنیداری و اتاق تاریک می توان به بهترین نتیجه درمانی در کودکان با اختلالات خاص دست یافت.

    این دانش به آنها کمک می کند تا مهارت هایی را که برای زندگی مستقل در مبتلایان به اوتیسم و سایر اختلالات رشد وجود دارد را ارتفاء دهند. کاردرمانگر هر چیزی را که مانع انجام فعالیت های طبیعی شخص باشد تغییر میدهد. کودک در طول زندگی خود از مراحل مختلف عبور می‌کند مانند گذار از یک مقطع تحصیلی به مقطع دیگر یا پیدا کردن شغل در هر مرحله از زندگی کودک با فعالیت و تجربیات جدیدی مواجه می‌شود که ممکن است کودک را دچار چالش کند. استفاده از رویکرد های شناختی باعث می‌شود کودک در هر مرحله از استراتژی شناختی مناسبی استفاده کند. تعمیم دهی به توانایی فرد در انجام هر آنچه که در محیط درمانی آموخته در یک محیط و فعالیت دیگر گفته می‌شود.

    همه ما تاکنون در بین اعضای خانواده و یا در جامعه اطراف خود کودکان و یا افراد بزرگسالی را دیده‌ایم که از نظر جسمی کاملاً سالم هستند ولی برای برقراری ارتباط با اطرافیان خود دچار مشکل می‌شوند. معمولاً این افراد با توجه به نوع و شدت اختلال خود به سختی منظور خود را به طرف مقابل رسانده و یا از یک همراه برای انتقال پیام استفاده می‌کنند. خوب است بدانید کار درمانی ذهنی برای تسهیل این مشکلات تعریف شده و در صورت آگاهی و استفاده از تکنیک‌های این روش درمانی تا حد زیادی می‌توان مشکل را برطرف کرد.

    کودکان دو ساله باید بتوانند 100 تا 150 کلمه را بفهمند و روزانه حدود ده کلمه جدید اضافه کنند. آنها شروع به درک برخی از جنبه های معمولی زندگی روزمره می کنند، مانند خرید و گفتن ساعت. تقلید صداهای حیوانات؛ مرتبط کردن نام ها با اشیا؛ ایجاد وابستگی به اشیا، مانند اسباب بازی یا پتو؛ را تجربه کنند و هنگامی که از والدین خود دور هستند، اضطراب جدایی را تجربه می کنند. می تواند دستورالعمل هایی را دنبال کند که شامل دو کار مختلف است، مانند برداشتن اسباب بازی ها و قرار دادن آنها در یک جعبه. او در محیط زندگی و کار فرد تغییراتی میدهد تا کودکان بهتر بتوانند زندگی کنند.

    در نتیجه افرادی که در این مهارت‌ها با نقص روبرو باشند نمی‌توانند بسیاری از فعالیت‌های خود را انجام دهند. همین موضوع باعث می‌شود که استقلال خود را از دست داده و کیفیت زندگی آن‌ها کاهش یابد. از آنجایی که بیماری‌ها به دو دسته جسمانی و روانی قابل تقسیم هستند، کاردرمانی هم برای بررسی بیماری‌های مختلف به دو بخش کاردرمانی جسمانی و کاردرمانی در بیماران روان قابل تقسیم‌بندی می‌باشد. کاردرمانی در بیماران روان هم به دو بخش بزرگسال و کودکان قابل تقسیم‌بندی است که به کاردرمانی در بیماران روان بخش کودکان کاردرمانی ذهنی هم می‌گویند.

    تجهیزاتی مانند وسایل استحمام و اسپلینت و صندلی چرخدار می‌ تواند تجهیزات مناسبی برای بهبود وضعیت و بهبود مهارت های روزانه و اجتماعی افراد به حساب آید. لذا در امر آموزش کودکان باید به این ارتباط توجه داشت و مهارت جدید باید با مهارت دانش قبلی مربوط باشد و به تدریج بر دشواری و دقت آن افزوده شود. افزایش تحریک پذیری حسی کودک می تواند به بهبود مهارت های ذهنی_درکی وی کمک کند که این کار با استفاده از تکنیک های کاردرمانی ذهنی امکان پذیر است.

    تمرین دوم نیز Perceptual motor می باشد که برای کودکانی مناسب است که در سن مهد کودک می باشند و برای فعالیت نیاز به مهارت های سطح بالاتری دارند. برای این کودکان شناخت معنا و مفهوم بسیار سخت است و باید برای مسلط شدن به جنبه های حرکتی و حسی در این زمینه به تسلط دست پیدا کنند. درمان شناختی رفتاری یک درمان بین رشته‌ای است که توسط اکثر متخصصان سلام روان از جمله کاردرمانگران استفاده می‌شود. CBT بر این اساس استوار است که تفکرات، احساسات و رفتار افراد با هم ارتباط دارند و داشتن افکار و احساسات منفی می‌تواند فرد را در یک چرخه معیوب از مشکلات به دام بیاندازد.

    شما نیز می‌ توانید به مراکز بسیار معتبر مراجعه نمایید و از افرادی که در آنجا از عنوان کاردرمانگر فعالیت می‌ کنند کمک بخواهید. در مورد تعداد جلسات به کاردرمانگر اعتماد کنید و سعی کنید نهایت همکاری را با تیم درمان داشته باشید. هر کدام از این مهارت‌ها پایه و زیربنای رفتارها و توانایی‌های اساسی زندگی هستند که به فرد کمک می‌کنند که فعالیت‌های روزمره زندگی خود را به راحتی انجام دهند.