• Finn Vad posted an update 7 months, 3 weeks ago

    این روش ساب پاشی، باعث نفوذ مواد به عمق بیشتر و برداشتن همزمان یک لایه نازک از روی سطح می‌شود. به طور کلی، ساینده‌هایی نظیر ماسه، ساچمه، آلومینا و کاربید برای سندبلاست خشک و ساینده‌هایی مانند ماسه، دانه‌های شیشه‌ای و دیگر مواد معلق در آب برای سندبلاست مرطوب مناسب هستند. همه شما می دانید این روزها تنوع برای خرید میز تلویزیون بسیار زیاد شده است. از همین رو می توانید برای تلویزیون ال ای دی خود با هر ابعادی میز مناسبی را تهیه کنید.

    روش سوم، روی نسبت به اکسیژن بسیار واکنش پذیر است و به سرعت پوشش محافظ اکسید روی را تشکیل می دهد و از اکسید شدن بیشتر آهن جلوگیری می کند. بنابراین پاک کردن زنگ زدگی اهن یک نگرانی اصلی در میان انواع فلزات است. فلزات آهنی رایج شامل فولاد کربن (1018،14l12)، فولاد آلیاژی (4130) و فولاد ضد زنگ (304،316) هستند. اکسیژن موجود در مولکول های آب با آهن ترکیب می شود و اکسید آهن را تشکیل می دهد. برای جلوگیری از تجمع اکسید آهن ماشین‌ها، مخازن و سایر فرم‌های فلزی حاوی آهن یا فولاد باید به درستی مراقبت شوند، به ویژه در محیط های بیرونی!

    نوعی از ساب‌پاشی که در آن تمیزکاری سطح فلز از طریق پاشیدن جریانی پرسرعت از ماسه یا ماده ساینده دیگر صورت می‌گیرد را شن‌زنی (سندبلاست) می‌گویند. برای طراحی یک سیستم حفاظتی ابتدا وضعیت و عوامل خورنده محیط شناسایی و روش های مقابله با آن عوامل و حفاظت از سطح مورد بررسی قرار می گیرد. سپس هر بخش از وظیفه حفاظت به صورت جداگانه تعریف می شود و در طراحی یک سیستم چند لایه پوششی هماهنگ، هر لایه وظایف معینی را عهده دار می گردد.

    سندبلاست، بر روی اکثر سطوح نظیر سنگ، فلز، بتن، شیشه، چوب، دندان و غیره قابل اجرا است. به منظور ایجاد یک سطح کدر یا مات بر روی فلزاتی مانند آلومینیوم می‌توان از استفاده کرد. در طرف مقابل، دانه‌های درشت‌تر، سطحی یکنواخت‌تر اما زبر را به همراه دارند. کارخانجات بزرگ صنایع ریخته گری آهنی و غیر آهنی، آهنگری، عملیات حرارتی تولید قطعات کوچک اتو مبیل و کارگاههای ماشین سازی و…. اگر فرایند سایش سطح با راندمان بالا برای برخی از قطعات فولادی و حساس نظیر چرخ دنده ها و شفت ها لازم باشد و همچنین محدودیت زمانی وجود داشته باشد، از شات بلاست به جای سندبلاست استفاده می شود.

    در چند سال اخیر با روی کار آمدن دستگاه سندبلاست این مشکل حل شده و در ابعاد وسیع برای جلوگیری نمودن از پوسیده شدن فلزات و نیز از بین بردن لایه اکسید روی آن ها، از دستگاه سندبلاست فلز استفاده می کنیم. انتخاب نوع کمپرسور بستگی به شرایط کار و شماره نازل سند بلاست می‌باشد. در این فیلم نحوه راه اندازی دستگاه سند بلاست به طور خلاصه نشان داده میشود و در ادامه میتوانید مطالب بیشتری راجب عملیات سندبلاست را مطالعه فرمائید.

    در عملیات سندبلاست شیشه ، مواد ساینده سیلیس با فشار روی سطح شیشه پاشیده می شود تا با برداشتن یک لایه نازک از سطح شیشه ، آن قسمت مات شود. این کار با هدف طراحی نقش و نگار یا لوگوی شرکت ها و یا مات کردن شیشه و پوشاندن فضای داخلی از دید بیرون انجام می شود. در اثر این فشار یک‌لایه خیلی نازک از شیشه برداشته شده و سندبلاست روی شیشه می‌نشیند. به فرآیند مات کردن یا ایجاد طرح های مختلف روی شیشه به وسیله دستگاه های مخصوص پاشش با فشار نوعی از ماسه سندبلاست شیشه می گویند.

    • در این حالت باید فاصله نازل تا سطح ۳۰ سانتی متر باشد تا ذرات با سرعت بالا بتوانند خارج شوند.
    • استفاده کردن از کمپرسور باد نامناسب، باعث ایجاد مشکلات زیادی برای شما می‌شود که می‌توان به فشار زیاد به موتور، هدر رفتن انرژی و فرسودگی بخش‌های مکانیکی موتور اشاره کرد.
    • برای رعایت نکات ایمنی پوشش لباس سندبلاست کار اهمیت فراوانی دارد، مواد سندبلاست سلیس و …، حالت خورندگی و سایش دارد.
    • در صنعت کشی سازی و صنایع مربوط به آن به دلیل تأثیری که قطعات فلزی کشتی با قرارگرفتن روی آب دارند و همچنین سایر تجهیزات؛ از روش سندبلاست استفاده می‌شود.
    • این فشار هوا معمولاً با استفاده از کمپرسورهای قوی و با ظرفیت بالا تأمین می‌شود.
    • این جز اغلب برای تمیزکاری قطعات مکانیکی در ابعاد کوچک تا متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    شما می توانید همواره با شماره های شرکت درسان جام (۴۴۵۶۰۹۲۵ – ۴۴۵۶۰۷۶۴ – ۴۴۵۶۱۱۸۴) تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان ما شما را تا انتهای اجرای پروژه همراهی کنند. شیشه سند بلاست شده کاملا مات میشود و در مکانهایی که نمیخواهند دید داشته باشند ازجمله حمام ، پارتیشنها و … از این نوع شیشه استفاده میگردد. برای طراحی توسط عملیات سندبلاست ، ابتدا طرح توسط نرم افزارهای کامپیوتری طراحی و توسط دستگاه کاتر پلاتر روی رول برچسب مخصوص چاپ گشته تا توسط استاد کار روی جام چسبانده شود. برخورد شن و ماسه با شیشه سکوریت باعث ایجاد حفره های در سطح شیشه می شود.

    این در حالی است که هنگام سندبلاست با هوا (بدون آب) مقدار زیادی گرد و خاک در محیط پراکنده می شود و نیاز است از تهویه مناسب و یا ماسک استفاده شود. بدین ترتیب پاشش همزمان آب و مواد ساینده، سطح سلامت و ایمنی محیط را ارتقاء داده و از ایجاد ناراحتی و مشکل برای کاربر و سایر افراد حاضر در محیط جلوگیری می نماید. سطوح فلزی معمولا در معرض هوازدگی، خوردگی و زنگ‌زدگی قرار می‌گیرند.

    سندبلاست

    همانطور که میدانید برای عملیات های مختلف مانند پاکسازی سطوح و زدودن زنگ از روی سطح سندبلاست یکی از روش های پر کاربرد میباشد . سندبلاست نیازمند دستگاه های مخصوص مانند دیگ سند بلاست ، شیلنگ مخصوص ، نازل سندبلاست میباشد . دیگ یا مخزن سندبلاست، به عنوان قسمتی از تجهیزات سندبلاست، برای نگهداری و حمل جریان هوا و ذرات جامد مورد استفاده قرار می گیرد. این دیگ ها با استفاده از فشار هوا، جریان ذرات جامد را به سمت شیلنگ های سندبلاست هدایت می کنند.مواد ساختاری دیگ سند بلاست، از جمله فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم، برای مقاومت در برابر خوردگی و سایش انتخاب می شوند.

    سندبلاست برای تمیزکاری سطوحی نظیر سنگ، فلز، بتن، چوب و پارچه نیز قابل استفاده است. در استانداردهای مربوط به فرآیند تمیزکاری پاششی، اغلب ساینده‌ها به دو دسته فلزی و غیرفلزی تقسیم شده‌اند. در این دستگاه‌ها دیگر خبری از هوای فشرده و مزایا و معایب آن نیست و سیستم پرتاب‌کننده ساینده یک فلکه دوار است که با سرعت حول یک محور می‌چرخد. ساچمه‌های فولادی از دریچه مخصوصی تحت زاویه و دبی معین وارد این فلکه می‌شوند و بر روی سطح مورد نظر پرتاب می‌شوند. دستگاه‌های فوق بیشتر برای انجام عملیات تمیزکاری و آماده‌سازی سطوح در تعداد و سطوح بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    در این مواقع، استفاده از تمیزکاری پاششی برای صاف‌کاری، ترمیم و آماده‌سازی لازم است. دستگاه سندبلاست از سه بخش اصلی تشکیل شده است که شامل محفظه مواد ساینده، دستگاه هدایت کننده مواد و نازل می‌باشد. هر دستگاه سندبلاستی با توجه به نوع دستگاه، مشخصات آن و همچنین نوع ساینده مورد استفاده، با یکدیگر متفاوت هستند. معمولا جهت هدایت کردن مواد ساینده و پاشیدن روی سطح، از فشار آب، فشار هوا و نیروی گریز از مرکز استفاده می‌شود. ایربلاست دستگاهی است که برای اجرای عملیات سندبلاست مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش مواد ساینده با استفاده از فشار هوا برای تمیزکاری استفاده می شوند.

    اغلب اوقات برای تمیز کردن سطوح سرامیکی یا سیمانی هم از سندبلاست بهره گرفته می‌شود. نه تنها آلودگی‌ها و خوردگی‌های سطح آهنی را از بین می‌برد، بلکه آن را برای رنگ‌آمیزی و یا هر نوع پوشش دیگر آماده می‌کند. ماسه بکار رفته در سندبلاست در سه سطح با سختی بالا، متوسط و پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. سندبلاست به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن ماسه یا مواد ساینده، با فشار به سطح دارای زنگ‌زدگی پاشیده می‌شود و خوردگی را از سطح فلزی جدا می‌نماید.

    استفاده از این روش، به دلیل کیفیت بالا، غیر شیمیایی بودن، سرعت عملیاتی و همچنین کارایی وسیع، توجه افراد زیادی را به خود جذب کرده است. از این راهکار برای تمیز کردن انواع قطعات مانند آنهایی که سطح نرم دارند و با ابعاد کوچک قابل استفاده هستند. از لیزر زنی، نه تنها برای تمیزکاری سطح آهن بلکه برای تمیزکاری قطعات از جنس آلومینیوم، مس، برنج، فولاد نیمه سخت، آلومینیوم انودایز شده، پلاستیک ضخیم و فولاد آلیاژی نیز استفاده می شود. پاکسازی به روش گریت بلاستینگ (ماسه پاشی) یا سند بلاست عملیاتی میباشد که بر روی سطوح که در صنایع متفاوت استفاده می گردند و در انواع مختلف کاربرد دارد. گریت بلاست یا سند بلاست عملیاتی است که در بسیاری از صنعت های مختلف به صورت وسیع و گسترده با اهداف کاملا متنوع بر روی سطوح مختلف همچون فلز، شیشه، چوب و… انجام می‌گیرد. سند بلاست دکل عملا روشی می باشد که در آن سند بلاست کار ساینده را با شتاب بسیار بالا از درون یک نازل به کمک فشار هوا بر روی سطوح پرتاب می شود و عملیات پاکسازی سطوح را انجام می دهد.

    سیستم‌های ساب پاشی معمولا از سه بخش اصلی محفظه مواد ساینده، دستگاه هدایت کننده مواد و نازل تشکیل می‌شوند. مشخصات دقیق دستگاه سندبلاست به کاربری مورد نظر و نوع ساینده مورد استفاده بستگی دارد. سندبلاست یک اصطلاح کلی برای توصیف عمل پرتاب بیت بسیار خوب از مواد در سرعت بالا برای تمیز کردن و یا اچ یک سطح است. انجام سندبلاست به دلیل ریزگرد های شن باعث بوجود آمدن بیماری های ریوی می شود. همچنین فشار هوا باید ۷ بار باشد که چنانچه کمتر از ۷ بار باشد سرعت اجرای سندبلاست کاهش یافته و چنانچه این مقدار از ۷ بار تجاوز کند باعث آسیب رساندن به سطح فلز و خورد شدن ماسه می‌شود. البته در فضاهای بسته مانند مخازن حتماً از لباس و کلاه سندبلاست مجهز به اکسیژن استفاده می‌شود تا سندبلاست کار بتواند بدون نگرانی از آلودگی محیط و عوارض بعدی کار خود را به بهترین نحو انجام دهد.

    نمونه‌هایی از آن‌ها پیچ‌گوشتی‌ها و آچارهای زنگ‌زده هستند که می‌توانید به سرعت با سندبلاست آنها رو تمیز کنید. تا جایی که در توانمان ست سعی می‌کنیم مطالب جدید درزمینهٔ سندبلاست ، رنگ‌آمیزی صنعتی و.. را جمع‌آوری کردی و در این بخش پست نماییم لذا برای آگاهی از تکنولوژی‌های جدید درزمینهٔ انواع تکنیک‌های سندبلاست کاری و رنگ‌آمیزی ما را یاری نمایید

    برای کسب اطلاعات بیشتر به بلاگ ما سربزنید. گاهی برای خلق آثار هنری و ایجاد بافته‌ای خاص روی چوب نیز از سندبلاست استفاده می‌شود. برای مثال سندبلاست چوب با آتش یکی از راه‌های ایجاد بافت برجسته بر روی چوب است. برای انجام این کار باید ابتدا سطح چوب را با استفاده از شعله بسوزانید، سپس بخش‌های سوخته شده را با سندبلاست پاک‌سازی کنید.

    ابتدا باید سطوح کاملاً از خاک، زنگ زدگی، رنگ و هر نوع آلودگی پاک می شوند. استنشاق ذرات می تواند باعث یک بیماری خطرناک ریوی مانند سیلیکوز شود بنابراین

    این روند هنوز برای کارگران خطرناک است و رعایت کلیه موارد احتیاطی بسیار مهم است. با استفاده از روش های به روز و مدرن، شما می توانید به نتایج بهتری دسترسی پیدا نمایید. عوامل زیادی وجود دارند که می توانند به صورت مستقیم بر روی کیفیت نهایی تاثیر گذار باشند. اولین مسئله مهمی که شما باید آن را مد نظر خود قرار دهید، مربوط به نحوه استفاده از سندبلاست می باشد. ساينده هاى ديگرى از جنس پلاستيك ، شيشه ، پوست گردو ، چوب بلال وجود دارند.

    علاوه بر سطوح بزرگ، روش سندبلاست در تجهیزات کوچک نیز به کار می‌رود؛ مثلا سطح آچارهای زنگ‌زده و پیچ گوشتی را با سرعت بالایی می‌توان با کمک دستگاه سندبلاست تمیز کرد. شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که به صورت دقیق سندبلاست را می توان بر روی چه سطوحی مورد استفاده قرار داد؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که ساب پاشی بر روی سطوح مختلفی تاثیر گذار است. شما می توانید از ساب پاشی بر روی فلز، شیشه، چوب، دندان، بتن و غیره استفاده نمایید. البته که روش اجرای ساب پاشی بر روی هر ماده ای می تواند کمی تفاوت داشته باشد. به عنوان مثال، ساب پاشی فلز باعث می شود تا زنگ زدگی و آسیب دیدگی این محصول به صورت کامل نابود شود. جالب است بدانید که گاهی اوقات در جهت اجرای سندبلاست شما باید از یک سری مواد دیگر هم استفاده نمایید.