• Kaae Gravesen posted an update 1 year, 7 months ago

    سوند را با سالین پاک کنید ؛ بازگشت آزاد ادرار یا سالین ، مناسب بودن موقعیت سوند را تایید می کند. قبل از سوند گذاری ، نوک آن را با ژل استریل یا لیدوکائین غلیظ لغزان کنید. در صورت استفاده از سوند کوده ، نوک آن را در وضعیت ساعت ۱۲ بالا بگیرید تا عبور آن از لوب میانی غده پروستات تسهیل گردد. • همواره ضروری است که در رابطه با جریان ادرار به درون کیسه ادرار هوشیار باشید و مطمئن شوید که لوله اتصال سوند و کیسه ادرار پیچ یا گره نخورده باشد.

    عوارض ناشی از استعمال سوندها ،گاهی خطرات جدی از جمله ” عفونت های خونی ” و یا مرگ و میر را به دنبال خواهند داشت . این مطالعه با هدف تعیین شیوع عفونتهای باکتریال مجاری ادراری پس از سوندگذاری وتعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری های جدا شده از بیماران انجام گرفت. در ابتدا سونداژ در بیمارستان انجام می شوداما در بسیاری از موارد بعد از مرخص شدن باید خارج کردن سوند و تعویض سوند در منزلانجام شود.

    انديکاسيون‌هاي درماني براي سوندگذاري پيشابراه عبارتند از احتباس ادراري حاد (به منظور رفع فشار)، وجود خون و لخته خون در مثانه (به منظور شستشوي مداوم مثانه) و تجويز داروها. سوند ادرار و کاتتر ادرار، لوله باریکی است که قدرت تخلیه ادرار از مثانه را دارد و در عین حال انعطاف‌پذیر است. همچنین فردی که سونداژ گذاری می‌کند، باید تمام اصول بهداشتی را رعایت کنند. تخلیه ادرار به کیسه ادرار وصل به لوله سوند ادراری کنترل می شود.

    پس از خارج کردن سوند از مجاری ادراری، سعی کنید چند ساعتی را در روز پاهای خود را به سمت بالا نگه دارید و یا در حالت عمودی به جایی تکیه دهید. (سرکه خاصیت ضد عفونی دارد) پس از تکان دادن کیسه آنرا تخلیه کنید، سپس کیسه را در معرض هوا قرار دهید و صبر تا خشک شود، محل اتصال کیسه به لوله سوند را با پنبه الکلی تمیز کنید و کیسه را وصل کنید و در انتها، محل اتصال کیسه را با درپوش استریل بپوشانید. لازم به ذکر است ما می توانیم تمام مراحل ذکر شده در بالا را در منزل به صورت کاملا به صرفه برای شما انجام دهیم. نوعی از کیسه های ادرار است که شما قادر خواهید بود در طول روز و هنگام تحرک استفاده کنید، این کیسه از طریق دئ بند به ساق پا وصل می شود و حرکت شما را هنگام نصب سوند ساده تر می کند. نحوه نصب کیسه متحرک به گونه ای است که باید بند های آنرا محکم به پایتان ببندید و هر 3 الی 4 ساعت حتی در حالت نیمه آن را تخلیه کنید، زیرا زمانی که پر شود با وجود حرکت کردن شما ممکن است ادرار از داخل آن ترشح کند.

    دو نوع اصلي سوندهاي پيشابراه عبارتند از سوندهاي ساده و بالون‌دار (يا فولي) (شکل 1). سوندهاي ساده، نرم و داراي يک مجرا هستند و معمولا از پلي‌وينيل کلرايد ساخته مي‌شوند. از اين سوندها براي جمع‌آوري ادرار تميز براي مقاصد تشخيصي يا سوندگذاري متناوب در مبتلايان به مثانه نوروژنيک استفاده مي‌شود. خدمات سونداژ در منزل بالون‌دار، لوله‌اي حاوي 2 يا 3 مجرا به همراه يک بالون قابل اتساع در انتهاي ديستال دارند که سوند را در مثانه نگه مي‌دارد. سوندهاي بالون‌دار اغلب از لاتکس يا سيليکون ساخته شده‌اند و عموما هنگامي به کار مي‌روند که سوند بايد در مثانه باقي بماند؛ از جمله وقتي که نياز به پايش دقيق برون‌ده ادرار، پيشگيري از انسداد يا تسکين آن، و يا شستشوي مداوم مثانه وجود داشته باشد. همچنين از کاتترهاي بالون‌دار در مواقعي استفاده مي‌شود که پر کردن کامل مثانه (مثلا براي تصويربرداري از مجاري ادراري) ضروري باشد.

    سوندگذاری در خانه خدماتی است که بدون ایجاد ناراحتی برای بیمار می تواند انجام شود زیرا در محیط خانه ای که بیمار در آن قرار دارد انجام می شود. اگر بیمار از رختخواب خارج شود ، می تواند به صورت دستی نگه داشته شود یا روی بدن ثابت شود. به این ترتیب ، بیماران می توانند به راحتی زندگی روزمره خود را ادامه دهند. معیارهای مراقبت در منزل و خدمات درمانی سوندگذاری در منزل در زیر ذکر شده است. در بیماری های عصبی مانند آسیب های نخاعی ، بسته به اختلالات عملکردی که در مثانه ایجاد می شود ، از سوند ادراری استفاده می شود. در مواردی که بیمار بعد از عمل جراحی و یا در نتیجه بیماری های آسیب دیده نمی تواند از جا برخیزد و یا نباید برخیزد، سوند ادراری وصل می شود.

    قبل از اینکه سوند خود را بردارید، تمام وسایل مورد نیاز خود را از جملهسرنگو یک پد جاذب را جمع کنید. به شما همان سرنگ اندازه ای را می دهند که برای باد کردن بادکنک استفاده شده است. 1- سر سوند به صورت یک بالن یا حباب کوچک است که در داخل مثانه باز می شود اگر این بالون کوچک قبل از رسیدن به مثانه باز شود می تواند سبب درد و خونریزی در مجرا شود. دقت کنید دستی که ناحیه فرج را لمس کرده باشد آلوده است و باید به جاهای حساس و استریل شده برخورد نکند مگر این که دوباره استریل شود.

    حتی اگر در اطراف مجاری ادراری خود موارد مشکوکی به چرک را مشاهده کردید، سریعا سوند را بردارید. یکی دیگر از مواردی که موجب تعویض سوند می شود، نشت ادرار از اطراف سوند است که نشانه نقص در سوند می باشد و سریعا باید اقدام به تعویض آن کنید. این نوع از سوند که مدل رایج سوند است و به صورت متداول مورد استفاده قرار می گیرد، طبق مدت زمان معینی در مثانه فرد نصب می شود و به صورت کوتاه مدت و طولانی مدت مورد استفاده قرار می گیرد. این سوند که همان سوند فولی است و در بالا به آن پرداختیم، عموما از طریق مجرای ادرار در مثانه تعبیه می شود و به ندرت نیز ممکن است با سوراخ کردن نقطه کوچکی در زیر شکم، آن را در مثانه قرار دهند.

    برنامه ریزی پرستار زن یا مرد با در نظر گرفتن حریم خصوصی و تقاضای بیمار انجام می شود. آیا سرویس درخواست شده برای عوض کردن سوند فعلی است؟ یا برای اولین بار است که برای سوندگذاری درخواست می شود؟ در سوندگذاری برای اولین بار ، اطلاعاتی درمورد اینکه چرا پزشک سوند را درخواست کرده است ، سؤال می شود. پیشنهاد می گردد در خصوص سرویس خدمات سونداژ به صورت دوره ای یا مدت زمان بیشتر از یک هفته قرارداد رسمی با همیار منعقد نمایید. با توجه به نیازهای متفاوت مشتری، قیمت بصورت برآوردی ارائه شده است و پس از تماس پشتیبانی با شما قیمت دقیق اعلام خواهد شد. یا می توانید در حالت ایستاده باشید تا سوند را راحت تر خارج کنید.

    چه بسا بهتر است که نصب سوند را در منزل انجام دهید و و دیگر مشکل رفت و آمد به مراکز پزشکی و معطلی های آن را نداشته باشید. ما به وسیله تجهیزات کامل درمانی، نصب سوند در منزل را برای شما امکان پذیر می کنیم. برخی از بیماران، افراد سالمند و ناتوان که به تکرر ادرار، مبتلا هستند و یا توانایی در کنترل ادرار ندارند، نیاز به سوندگذاری دارند. اما نصب سوند، فقط به این دلایل نیست و گاهی حتی برای اندازه‌گیری میزان جذب و دفع بیمار، سوندگذاری لازم می‌شود. پس از سوندگذاری در خانه ، ممکن است به دلیل تحریکاتی که هنگام پیشرفت سوند در مجاری ادراری ایجاد می شود سوزش اتفاق بیفتد.

    این یک وضعیت طبیعی است تا زمانی که بیمار عادت کند و نیازی به مداخله ندارد. سوند ادراری، فرآیند تخلیه ادرار به کیسه ادرار با قرار دادن سوند در مثانه در بیمارانی است که به هر دلیل نمی توانند ادرار خود را به طریقه طبیعی خالی کنند. ادرار از لوله پروب وارد شده در مثانه در کیسه ادرار جمع و تخلیه می شود. مشاهده‌گران یک نفر از کارورزان بود که آموزش چگونگی تکمیل چک لیست به آنها ارائه شد. در مرحله قبل و بعد از مشاهده گران متفاوتی استفاده شد تا زمینه ذهنی در مورد نمره مهارت مرحله قبل نداشته باشند، هم‌چنین مشاهده‌گران مرحله بعد از نمره مرحله قبل مطلع نبودند تا از سوءگرایی‌های بالقوه جلوگیری شود.

    هنگامي که هر يک از اين يافته‌ها در يک بيمار ترومايي وجود داشته باشد، بايد قبل از گذاشتن سوند داخل مثانه، اورتروگرافي رتروگراد به منظور بررسي و رد پارگي پيشابراه انجام شود. يک انديکاسيون تشخيصي شايع براي سوندگذاري پيشابراه، نياز به جمع‌آوري نمونه استريل براي کشت و آزمايش کامل ادرار است؛ به ويژه هنگامي که گرفتن نمونه از يک کودک خردسال فاقد توانايي کنترل ادرار، به لحاظ طبي اهميت داشته باشد. همچنين از سوندگذاري پيشابراه ممکن است براي انجام سيستواورتروگرافي حين ادرار يا پايش برون‌ده ادرار در بعضي از بيماران جراحي‌شده يا بيماران بسيار بدحال استفاده شود.

    کیسه شب به وسیله نوار چسب یا گیره به آن گوشه تخت که به مجاری ادرار شما نزدیک تر است آویخته شود و در انتها، صبح بعد از بیدار شدن تخلیه و تمیز شود. نحوه شستشوی کیسه شب به این گونه است که پس از بیدار شدن باید آنرا تخلیه کنید، شسته و ضدعفونی کنید. ما می توانیم سوند معده را برای شما و یا بیمارتان در منزل به راحتی بدون درد و خونریزی تعبیه کنیم. پس از نصب سوند معده، ابتدا دست های خود را ضدعفونی می کنیم، سپس باید از صحیح قرارگرفتن سوند در معده مطمئن شویم، به گونه ای که سرنگ گاواژ را به انتهای سوند وصل می کنیم و پیستون آن را را به خارج می کشیم.

    اصطلاحا به این نوع، سوند داخلی نیز گفته می شود که در ابتدای خود از یک بادکنک کوچک بهره می برد که در مثانه قرار می گیرد و پس از اینکه با 10 میلی لیتر آب پر شد، مانع در آمدن ناگهانی سوند می شود. خدمات سونداژ در محل شامل حضور متخصص در محل مشتری و انجام خدمات سوند گذاری و تعویض سوند در منزل و ارایه آموزش جهت نگهداری از آن می شود. این سرویس می تواند بر حسب تقاضای مشتری به صورت دوره ای و در مدت زمان مشخص نیز ارایه شود. داده‌های دموگرافیک شامل سن، جنس، و هم‌چنین سال حضور در دوره کارورزی (اول یا دوم) در دانش‌جویان جمع‌آوری گردید. نحوه ارزیابی توسط چک لیست در 5 حیطه با 19 سؤال کلی طراحی شده و نمره دهی از طریق مشاهده انجام شد.

    حیطه‌ها شامل رعایت ملاحظات اخلاقی، رعایت روش استریل و آسپتیک، انتخاب صحیح وسایل و روش صحیح سونداژ بودند. در صورت رعایت استاندارد مربوطه یک امتیاز، و در صورت عدم رعایت امتیاز صفر در نظر گرفته شد. برای محاسبه امتیاز کلی، مجموع امتیاز‌ها محاسبه شد و در کل نمره چک لیست از صفر تا 19 امتیاز بود. • شما حتما باید کیسه ادراری را هر 5 روز یکبارتعویض کنید، البته این مدت بستگی به میزان دفع ادرار دارد و لازم به ذکر است که حتما باید خود سوند نیز هر دو هفته یکبار در صورت لزوم جایگزین شود. زیرا مصرف مایعات با نزدیک شدن به وقت خواب باعث بیدار شدن شما در پاسی از نیمه شب شده و مجبور می شوید ادرار کنید و این مسئله ممکن است کمی آزار دهنده باشد.

    این نوع سوند به عنوان یک سوند داخلی شناخته می‌شود و در ابتدای خود حاوی یک بالن کوچک است که با مایعی خاص پر می‌شود تا جلوی خارج شدن لوله از بدن را بگیرد. هنگامی که بخواهید یک سوند سوپراپوبیک را نصب کنید، شما نیاز به یک عمل جراحی جزئی دارید. ما با استفاده از داروهای بی حسی بدون عوارض به ساده ترین روش این کار را در منزل برای شما انجام می دهیم. لازم به ذکر است که این سوند هیچ گونه ارتباطی با مجاری ادراری و آلت تناسلی ندارد، اما نقطه مشترک آن با سوند های مجاری همان بالون یا بادکنک انتهای سوند است که در مثانه قرار می گیرد و مانع خارج شدن سوند می شود. عفونت های دستگاه ادراری یکی از شایع ترین عفونت های باکتریایی انسان در تمام سنین بوده و استفاده از سوندهای ادراری به عنوان یکی از مهمترین عوامل زمینه ساز آنها ، بویژه هنگامی که به مدت طولانی باقی بمانند ، محسوب می گردد .

    اما اگر رنگ ادرار شما کاملا به صورت تیره و یا بریده بریده بود، باید سریعا به ما اطلاع دهید، زیرا این علائم نشانه وجود خون در ادرار و عفونت است، در غیر این صورت مشکلی نیست. هنگامی که بخواهیم سوند را بیرون آوریم، ابتدا بادکنک سوند که در داخل تعبیه شده است را به وسیله یک سرنگ 10 میلی لیتر تخلیه کنیم. معمولاً قسمت جلویی میزراه به صورت دستی و با انگشت کردن تحریک می‌شود. برای این منظور، بسته به اندازه دهانه میزراه، می‌توان نوک انگشت را وارد کرد و با حرکات ماساژ تحریک کرد.