• Bagger Nunez posted an update 1 year, 7 months ago

    اگر كودك جواب سلام مهماني را كه از راه رسيده است داد، رفتار درست او را تحسين كنيد. در غير اين صورت او را تشويق كنيد تا اين كار را انجام دهد، ولي هرگز او را تحت فشار قرار ندهيد. احترام به مالكيت فردي ، وسايل شخصي و حريم خصوصي افراد سبب مسئوليت پذيري كودك مي شود . براي ايجاد حس مسئوليت و تعهد مي توانيد در برنامه تقسيم كارهاي منزل وظايفي را به عهده او بگذاريد و بعد از انجام امور محوله از اعضاي خانواده تشكر كرده تا مسئوليت پذيري و تعهد را در آنها ، به ويژه كودك تشويق كنيد. مسلما كودكي كه مسئوليت پذيري و تعهد در او تقويت شده در بزرگسالي به سادگي به سراغ مواد مخدر نخواهد رفت و در قبال زندگي ، خود و آينده اش احساس مسئوليت خواهد داشت .

    در گوشه ای از صفحات سپید، پسرکی لاغز مشغول توپ بازی کردن با مادری است که لبخندی بزرگ روی لبانش نشسته. امید یعنی بیاندیشیم، باور داشته باشیم و بدانیم راهی هست که می‌توانیم آنچه را از زندگی می خواهیم بدون در نظر گرفتن چالش ها و موانع پیش روی مان داشته باشیم،گاهی اوقات این اندیشه بهترین نتیجه مطلوب رابه ارمغان می آورد. برای داشتن آینده ای روشن، امیدوار بودن ضرورت دارد و این امر شامل تعیین و اقدام به عملی کردن اهداف است . کودکانمان بیاموزیم که امید سخت ترین راههای زندگی را هموار می کند و آینده شان را با آموختن امیدواری ، تضمین کنیم. فرزندان ما هم از ما می آموزند و رفتارهایمان بر نسل آینده هم تاثیر خواهدگذاشت.

    مشاوره کودک

    ایشان وسواس شستشو دارند و باید درک کنند که این رفتارها طبیعی نبوده و تمیزی محسوی نمی شود. باید اگاه باشند هر قدر بیشتر این رفتارها را انجام بدهند ذهن ایشان باز هم بیشتر طلب نی کند بگونه ای که دیگر به بهانه کثیف بودن از خانه هم نمی توانند خارج بشوند. راه درمان ایشان مواجه شدن با انچیزهایی است که اضطراب در ایشان ایجاد می کنند. باید در ابتدا قبول کنند که بیمار هستند و رفتارهایشان باعث ازار دیگران و خود می شود. اضطراب زیاد منجر به وسواس می تواند بشود ولی در شما هنوز شاید نتوان اسم وسواس گذاشت. فکر میکنم چندتا ارتباط جنسی سالم و شرعی با افراد مختلف حساسیت شما را به موضوع از بین میبرد.

    ما از طریق اطالاعاتی که از دروغها کسب میکنیم ، میتوانیم به کودک کمک کنیم تا واقعیتها را از افکار پوچ و خیالی تشخیص بدهد. وقتی کودک بدون دردسر لباس می‌پوشد، او راتشویق کنید. برای این منظور بادادن ستاره در جدول پاداش، وی رامورد تشویق و تمجید قرار دهید.

    یک روش عینی و عملی براي پیدا کردن راه حل ها، روش بارش ذهنی است. در این روش سعی می کنیم بدون قضاوت کردن، بازداري، ارزش گذاري و … راه حل هاي متعدد و متنوعی براي مشکل ارایه دهیم. مهارت مدیریت هیجان، فرد را قادر می سازد تا هیجان ها را در خود و دیگران تشخیص داده، به نحوه تأثیر آنها بر رفتار پی ببرد و بتواند واکنش مناسبی به هیجان هاي مختلف نشان دهد. افراد دارای هوش هیجانی قادرند از هیجانات به نفع خود و روابط شان استفاده کنند. هر یک از مقابله هاي بالا به دو دسته سالم و ناسالم تقسیم می شوند.

    حضور سایر کودکان در جریان درگیری آنها را از شاهد به شرکت کننده تبدیل می کند و تعارض معنای آموزشی پیدا می کند. نشان داده شده است که فرآیند شکل گیری آمادگی عملی یک معلم اجتماعی برای حل تعارضات در بین نوجوانان به صورت فردی خلاق، مرحله به مرحله و به طور سیستماتیک سازماندهی شده است. محتوا و منطق این فرآیند توسط مؤلفه های ساختاری آمادگی و فناوری های آموزشی مربوطه تعیین می شود. معلمان و دانش آموزان اغلب با موقعیت های تعارض مواجه می شوند.

    از آب آشامیدنی و هتل و تخت تمیز و ملحفه بگیر تا دستشویی و محل تعویض و مارک پوشک و آب جوش. با این حساب مجبورید دور سفرهای هیجان‌انگیز را خط بکشید. بهتر است تا چند سال آینده تبلیغات تورهای گردشگری را که برای‌تان اس‌ام‌اس می‌شود فوری پاک کنید.

    احتمال این که پدرها فرزندشان را به غلبه بر مشکل ایجاد شده، صحبت با یک غریبه یا رفتن روی نردبان ترغیب کنند، بیشتر است. عبارت هایی چون “من همیشه می دونستم نمی شه به این دختره اعتماد کرد” فقط آتش خشم و آزردگی فرزندتان را بیشتر خواهد کرد. به احتمال زیاد او دوستش آشتی خواهد کرد و این گفته های شما سر راه دوستی آن ها قرار خواهد گرفت. همین که سرتان را با تاسف تکان دهید و بگویید “خیلی سخته” کافی است.

    بهتر است با حوصله و بردبار باشیم و با خود باوری مثبت و عزت نفس به کودکان کمک کنیم و از هر روشی برای درمان لجبازی استفاده می کنیم مراقب باشیم که کودکان به خود یا دیگران آسیب نرسانند. یعنی به جای بحث و متهم کردن دیگران ارام و بدون برهم زدن امنیت افراد خانواده به خصوص کودکان مشکلات و مسایل رامی توان به راحتی حل کرد. به طوری که هم خود و هم دیگران از این نوع گفتگو لذت ببرند. نگاهی بهتر است وقتی فرزندمان شروع به داد و بیداد می کند خیلی سرد و بی توجه از کنارمساله عبور کنیم به طوری که با متوجه نشده ایم ویاموضوع برایمان اهمیت ندارد. بچه ها هنگامی که به مدرسه می روند صدها کلمه را می فهمند اما فقط چند کلمه را می توانند بخوانند و بخش کنند و در ضمن مهارت کافی برای درک مطلب نوشتاری پیچیده را ندارند و به همین دلیل دچار محدودیت می شوند. پسرش با خواندن جزوه متقاعد شده بود که کلسترول می تواند مسئله آفرین باشد اما همچنان اعتقاد داشت که کلکی در کار صنایع تولید تخم مرغ هست.

    قطعا تمام افرادی که نمرات خوبی در مدرسه کسب می کنند، در زندگی موفق نخواهند بود و تمام افراد موفق نیز کارنامه ی تحصیلی عالی نداشتند. در اطراف خود مثال هایی بیابید که فرد علیرغم این که عملکرد تحصیلی اش عالی نبوده اما فرد موفقی در زندگی است. هر کدام از این سبک های ارتباطی این پیام را می رساند که تو در کنترل من نیستی و باعث احساس اضطراب و ناامنی در کودک می شود. نقش شما به عنوان مادر و پدر، در این میان چیست؟ شما نمی توانید برای کودک خود دوست پیدا کنید!

    تفاوت در سن و تجربه زندگی موقعیت های یک بزرگسال و یک کودک را از هم جدا می کند، باعث ایجاد درجه متفاوتی از مسئولیت برای اشتباهات می شود. بزرگسالان و کودکان دارای موقعیت اجتماعی متفاوتی هستند که رفتار متفاوت آنها را در تعارض و حل آن تعیین می کند. نافرمانی، لجبازی، رفتار نامنظم، کندی، ترسو، بی قراری، تنبلی، بی شرمی، فریب، ضعف اراده – اغلب باعث نارضایتی بزرگسالان می شود، باعث تنش عاطفی در روابط و تحریک متقابل می شود. باید به خاطر داشت که هر اشتباه معلم در حل موقعیت ها و درگیری ها در درک دانش آموزان تکرار می شود ، در حافظه آنها ذخیره می شود و ماهیت روابط را برای مدت طولانی تحت تأثیر قرار می دهد. بیشترین تعداد درگیری ها در محیط آموزشی ناشی از مشکل بار تدریس است. معلمان آن را عامل اصلی درگیری‌های مدرسه می‌دانند، در حالی که هم از زیاده‌روی و هم از کمبود آن راضی نیستند.

    كاربرد اين مهارت توسط والدين جهت پايين آوردن سطح نمود رفتارهاييست كه نميخواهند كودكشان انجام دهد . گاهي كودك نمي خواهد كاري را انجام دهد ، ترسي در دل دارد ، استرس داشته و يا ابهامي در نتيجه آن مي بيند و يا در اثر بي حوصلگي و يا ضعيف و ناتوان فرض كردن خود ، ترجيح مي دهد وارد عمل نشود . در اين مواقع با اداي جملاتي مشابه جملات فوق مي توانيد رفتار او را هدايت و در او ايجاد توانايي كنيد .

    اختصاص فضایی برای انجام دادن تکالیف که یک نقطه آرام و ساکت برای کودک خود درنظر بگیرید. هنگام انجام تکالیف، کودکان نباید از موبایل و تبلت و یا هر نوع فناوری که حواس آنها را به جایی دیگر معطوف می کند، استفاده کنند. لازم است بین خواسته و توقعی که از فرزندمان داریم و عملی که خود انجام می‌دهیم انسجام وجود داشته باشد و باید خودتان در زندگی روزانه برایش یک الگو باشید. اگر چنانچه تکالیفش را «به جای او» انجام دهید، باعث می‌شود همه اعتمادی که به قابلیت‌هایش برای پیشرفت کردن دارد را از دست بدهد.

    روانشناس کودک در تهران

    برخی از والدین تمایل دارند فرزندانشان را به كلاس های تفریحی ورزشی بفرستند وبرخی دیگر نیز این ایام را فرصت خوبی برای تقویت بنیه علمی فرزندان تلقی نموده آنان را به سوی كلاس های كلاس های تقویتی و درسی راهنمایی می كنند. وبرخی نیز ادغامی از هر دو طیف را برای كودكانشان در نظر می گیرند. تلاش برای حذف مخالفت ها در سازمان، اغلب تأثیر معکوس دارد. مشکل این جاست که محیط آرام و هماهنگ می تواند بدترین چیز برای کسب و کار باشد.

    با حذف این رفتارها می توانید به درمان وسواس فکری خود کمک کنید. درس نخواندن بچه مخصوصا در سنین ابتدایی برای والدین دشواری زیادی ایجاد می‌کند. چرا که کودکان هنوز معنای مسئولیت را درک نکرده و والدین خود را در قبال تربیت آن‌ها مسئول می‌دانند. به همین خاطر می‌توان گفت درس نخواندن بچه ازجمله مشکلاتی است که باید به آن توجه کافی داشته باشید.

    برای یادگیری و حضور مثبت در امتحان، دانش‌آموزان نباید به‌اصطلاح شب امتحانی باشند بلکه باید در طول سال درس خود را مطالعه و مرور کنند و در شب امتحان تنها نگاهی گذرا به مطالب مهم داشته باشند. جالب است كه حتی شركت در كلاس ها ی ورزشی به صورت فشرده نیز همین نتیجه رادربر خواهد داشت و جدای از اینكه وقت كودك صرف رفت وآمد های مكرر به مراكز آموزشی و ورزشی و… می شود؛ ملزم شدن به حضور در ساعت مقرر مانند مدرسه او را كسل وخسته می كند. بنابر این نباید پنداشت كه تنها راه پر كردن اوقات فراغت فرزندانمان نام نویسی آنان در كلاس های پر هزینه و…

    جویدن ناخن نوعی تیک است که بیانگر نوعی از آسیب روانشناختی است. روش هایی برای علاقه مند کردن فرزند به مطالعه آسیب می تواند درجات مختلفی داشته باشد، معمولا شدت این آسیب کم و ناچیز ولی در بعضی موارد قابل توجه و نیازمند درمان است. در عوض، این ضربه گیرها خطر خفه شدن برای کودکان دارند زیرا ممکن است از کاسه سر نوزاد جدا شوند. دانشیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین توصیه کرد که کودک شام را 2 تا 3 ساعت قبل از خواب بخورد و قبل از مسواک زدن نیز، یک لیوان شیر ولرم یا شیرموز یا شیر با کیک مصرف کند که هم سیر شود و هم راحت‌تر بخوابد. دانشیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین، اختلالات غدد درون ریز، اختلالات قلبی و ریوی و بیماری‌های زمینه‌‌ای مانند بیماری عصبی- عضلانی را مواردی دانست که می‌بایست در آزمایشگاه خواب به آن پرداخت. ۲) خستگی ممکن است در ایجاد وحشت شبانه نقش داشته باشد.

    بسیاری از والدین به اشتباه تصور می کنند کودکان یا نوجوانان دچار مشکلات پیچیده ای نمی شوند که نیاز به کمک دکتر روانشناس برای حل آنان وجود داشته باشد. این در حالی است که بسیاری از مشکلات پیچیده ای که در بزرگسالی متوجه افراد است در دوران کودکی و نوجوانی با کمک یک روانشناس به راحتی قابل حل بوده است. برای تربیت کودک 2 ساله پسر شما باید سعی کنید که جنسیت فرزند پسر خودتان را درک کنید و برای تربیت کودک 2 ساله خود اسباب بازی هایی که مربوط به جنسیت او است و علاقه مندی های او را ارضا میکنند تهیه کنید . فرزندان پسر کنجکاوتر ، لجباز تر و نافرمان تر از فرزندان دختر هستند اما در دو سالگی این تفاوت ها بسیار کم است و فرزندان دختر و پسر رفتارهای مشابهی دارند . در 2 سالگی کودک بسیاری از رفتارها و واکنش های شما نسبت به خودش را میفهمد پس شما برای تربیت کودک 2 ساله باید مراقب رفتارهای خودتان باشید .

    موارد و انواعى از صرع هم در افراد ممكن است همان وضع و اختلالات را پديد آورد. برخى از كودكان خواه بعلت شمكبارگى و خواه به علت تشويق والدين به پرخورى توش و توان لازم براى كار و فعاليت را ندارند. اصولاً شكم پر و سنگين و در نتيجه تجمع خون در دستگاه گوارش و افت نسبي فشار خون در بقيه اعضاء بدن به ويژه مغز موجب اختلالاتى فيزيولوژيك شده و حال و حوصله لازم براى كار را از آدمى سلب مى‌كند. همچنين پيشنهادهايي كه در زير آمده به كودك شما كمك مي كند تا هنگامي كه مهمان به خانه مي آيد، رفتار مناسبي داشته باشد. اگر فرزند كوچكي داريد، چند بار در خانه در مورد مهماني نقش بازي كنيد. با برگزاري مهماني نمايشي مي توانيد آدابي را كه از فرزندانتان توقع داريد با او تمرين كنيد.

    یادتان باشد که از گارسنی که کمکتان کرده است تشکر کنید. اگر به سلامت كودك خود علاقه‌منديد حتما به خاطر داشته باشيد كه احساس گرسنگي او را با تهيه مواد خوراكي گرم و غذاهايي كه با يك فرآيند سالم در خانه تهيه كرده‌ برطرف كنيد. کمک به انجام تکلیف‌شب مزایای زیادی برای کودکان دارد.

    شما نیز پیش مشاور بروید تا بینش شما نیز درباره رفتن نزد مشاور تغییر کند و خانواده به این باور برسد که تنها افراد بیمار مشاوره نمی روند. باید درک کنید که شما نمی توانید نقشی درباره سلامت انها داشته باشید و همه چیز تحت کنترل شما نیست. یاد بگیرید که همه چیزرا کنترل نکنید و سعی نکنید درباره سلامت انها اطمینان طلبی کنید. یعنی کارهایی کنید و حرفهایی بزنید که خیال تان راحت شود. هر قدر بیشتر اینکار را بکنید اگر چه در کوتاه مدت اضطرابتان کم می شود ولی در بند مدت اضظراب شما افزایش پیدا می کند. اضطراب کوتاه مدت را تحمل کنید تا بهبود بیابید.

    و نیز باید بدانید، در صورتیکه فرزندتان ازحد خود تجاوز کرد چگونه با او برخورد کنید که در این مورد نیز نیاز به هماهنگی قبلی دارد. اصلی ترین و مهم ترین علت لجبازی کودکان به دلیل اثبات خود است. وقتی کودک به دنبال ثابت کردن خود باشد، بیشتر لجباز می شود.

    موقع خواندن سوالات، دست یا قلم‌تان روی سؤال باشد و کلمه به کلمه، سؤال و گزینه‌ها را بخوانید. به هر کلمه ی مهم و کلیدی که رسیدید، دور آن دایره بکشید. دقت کنید، گفتم دور آن دایره بکشید، نگفتم زیر آن خط بکشید. این‌وسط یکی کار تو را نمی‌پسندد، یکی لابد قهر می‌کند، یکی طلبکارانه مؤاخذه‌ات می‌کند. بعد تو می‌مانی و ناآرامی‌ها و به هم ریختگی‌هات.

    میزان خواب كودكان مستقیما بر رشد جسمی و روانی آنها تاثیر می‌گذارد. تحقیقات نشان داده است كه كمبود خواب بر اخلاق، رفتار ، هوش و یادگیری كودك تاثیر می‌گذارد. بچه‌هایی كه خواب كافی ندارند حافظه ضعیف‌تری دارند و نمی‌توانند توجه كافی به موضوعات مختلف داشته باشند. در یك تحقیق در سال 2009 نشان داده شد كه نوجوانانی كه در تست هوش نمره كمی آوردند، كسانی بودند كه مشكلات خواب داشتند. کودکان هم مانند سایر افراد کنترل شدن بیش از حد را دوست ندارند و در این صورت دست به نافرمانی می زنند. به همین دلیل اجازه دهید که کودک حق انتخاب داشته باشد.

    کلید تنبیه مؤثر کودک لجباز، ایجاد انگیزه در آنها برای ابراز وجود است. به آنها اجازه دهید تا با استرس خود به طور سالم کنار بیایند. برای علاقه‌مند کردن کودک به درس می توانید از راه های خلاقانه استفاده کنید. برای تمارین علوم، آزمایش طراحی کنید یا بازی کنید. برای یادگیری تاریخ او را به موزه و مکان های تاریخی ببرید یا فیلم هایش را به فرزندتان نشان دهید.